MAN 3131/3132/3133/3134 Ledelse i skolen

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

MAN 3131/3132/3133/3134 Ledelse i skolen


Kursansvarlig
Johan From

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Det er en ambisjon om å øke ledelseskapasiteten i skolen gjennom i større grad å utvikle lærerne til ledere. Gjennom dette programmet får lærerne tilført nødvendig kompetanse i ledelse, kunnskaper om ledelse og ferdigheter i ledelse for å kunne fylle en slik rolle. Programtilbudet skal gi lærere bedre organisasjonsforståelse og kompetanse i samhandling og samskaping med kolleger. Programmet har også fokus på bruk av digitale verktøy i skolen og de mulighetene og utfordringene som ligger i dette. Målgruppen er lærere med erfaring og lærere som allerede har lederoppgaver som teamledere eller lignende. Programmet vil gi målgruppen grunnleggende kompetanse i ledelse, både når det gjelder kunnskaper, ferdigheter og holdninger, og bygger i stor grad på faginnhold og erfaringer som BI har lagt til grunn for alle sine tidligere skoleprogrammer.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Programmet skal gi studentene grunnleggende kunnskap om hva ledelse innebærer av muligheter og utfordringer, hvorfor ledelse i skolen er viktig for utvikling av en bedre norsk skole, hvordan prosjekter og team best kan organiseres og hva som skaper motstand mot endringer ledelsen ønsker gjennomført. Programmet gir også studentene en forståelse av de endringene og utfordringene overgangen til det digitale informasjonssamfunnet innebærer, samt innføring i hvordan digitale verktøy benyttes i skolen og samfunnet for øvrig.



Ferdighetsmål

Studentene skal som ledere kunne formulere og uttrykke seg presist om hvorfor endring og nyskaping er er nødvendig for å utvikle gode skolemiljø med høyere læringsutbytte for elevene. De skal kunne lede sine kolleger gjennom arbeidsprosesser som fremmer samarbeid i team og med prosjekter. De må derfor kunne håndtere konflikter og motstand som kan oppstå der man som leder utfordrer vaner og tilvendte arbeidsformer.
Studentene skal også kjenne til og kunne benytte ulike verktøy for digital læring og kunne uttrykke seg i det digitale rom

Holdningsmå
l
Studentene skal først og fremst utvikles til å ta et større og mer selvstendig ansvar for utvikling av kvaliteten og elevenes læring i skolen. Studentene skal som ledere kunne ta kvalifiserte valg for å møte kravet om digital kompetanse i skolen gjennom bruk av ulike former for blended learning. De skal i større grad enn tidligere våge å ta en lederrolle i forhold til kolleger på samme nivå.

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse : et organisasjonsperspektiv. NKI-forlag. Kapittel 1-3 og 7. (ca. 200 sider).
Bakken, Anders, Ørnulf Seippel. 2012. Framgangsrike skoler under Kunnskapsløftet. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. NOVA notat ; 10/2012
Christensen, Clayton, Michael B. Horn and Curtis W. Johnson. 2010. Disrupting class : how disruptive innovation will change the way the world learns. Expanded ed. McGraw-Hill. Kapittel 1-5 (126 sider).
Hattie, John. 2013. Synlig læring for lærere : maksimal effekt på læring. Cappelen Damm akademisk. 347 sider.
Hjertø, Kjell Brynjulf. 2013. Team. Fagbokforlaget. 260 sider
Martinsen, Øyvind L., red. 2009. Perspektiver på ledelse. 3. utg. Gyldendal akademisk. Kap 1-5, 8 og 9 (200 sider)
Nordahl, Thomas. 2012. Klasseledelse. Gyldendal akademisk. 60 sider. En del av serien: Dette vet vi om
Nordenbo, S. E. 2012. Kunnskapsløfte som reformprocess. Aarhus Universitet. Lenke til rapporten: http://www.udir.no/Upload/Rapporter/2013/Synteserapport%20Nordenbo%20Endelig.pdf
Olsen, R.V., Hopfenbeck, T. N., Lillejord, S. & Roe, A. 2012. Elevenes læringssituasjon etter innføring av ny reform : synteserapport fra evalueringen av Kunnskapsløftet. Universitetet i Oslo.. Kap. 1. Lenke til rapporten: http://www.udir.no/Upload/Rapporter/2013/Synteserapport%20RVO%20endelig%20jan%202013.pdf
Robinson, Viviane. 2011. Student-centered leadership. Jossey-Bass. 192 sider.
Tapscott, Don. 2009. Grown up digital : how the net generation is changing your world. McGraw-Hill. Kapittel 1-4 (112 sider)


Artikler:
Aktuelle artikler og utdrag kommer i tillegg til hver samling.

Anbefalt litteratur

Emneoversikt
Samling 1
Hva skaper gode læringsresultater
Skolen som organisasjon
De viktigste faktorene som påvirker skoleeffektivitet

Samling 2
Introduksjon til blended learning og blogg
Metode

Samling 3
Overgangen til det digitale informasjonssamfunnet
Digiale verktøy/ Blended learning

Samling 4
Team og teamledelse
Endringsledelse

Samling 5
Som en del av programmet vil bli gjennomført ledertrening for studentene. Ledertreningen vil være en kombinasjon av introduksjonsforelesninger, øvelser og tilbakemeldinger. Hensikten er å øve studentene til trygghet i krevende ledelsessituasjoner.

I ledertreningen vil det bli arbeidet med studentenes egne ledelsesprofiler både for å vurdere hvordan en selv som leder bruker sine ressurser på en god måte og som grunnlag for å utvikle eget lederskap. Utarbeidelse av individuelle handlingsplaner og hvordan disse kan implementeres i utføringen av eget lederskap står sentralt

Samling 6
Prosjektledelse
Modell skoleledelse

Dataverktøy
Programmet krever tilgang til pc/mac. I tillegg kreves programvare som konverterer html til pdf.
It’s learning er en sentral læringsplattform i undervisning. Studentene vil også måtte tilnærme seg andre digitale verktøy.


Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over fem samlinger à 2 dager i tillegg til èn samling med ledertrening. I mellomperiodene vil det bli utstrakt bruk av nettbaserte øvelser slik at undervisningstiden blir totalt ca. 150 timer. Programmet bygger på et ”blended learning” konsept, dvs en undervisningsform der samlinger og nettstøttet læring er de to hovedundervisningsformene. Undervisningen legger derfor i stor grad opp for tilrettelegging av tid og selvstudium av pensum. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer

I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.

Arbeidskrav
Ingen

Eksamen
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og mappevurdering, 12 studiepoeng.

Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Ca. 30 sider pluss vedlegg.

Mappevurdering består av fire blogginnlegg. Det kreves her at studenten oppretter en reell blogg og det vil ikke være anledning for anonyme blogger. Blogginnleggene skal publiseres til gitte frister. Det gis tilbakemelding underveis ut i fra gitte kriterier og studentene vil da kunne revidere innleggende frem til eksamensinnlevering. Innlevert mappe er i sin helhet grunnlaget for karakteren.

Begge kurs/eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og prosessevaluering, 6 studiepoeng. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Eksamenskode(r)
Eksamenskode(r)
MAN 31311 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3131, 18 studiepoeng.
MAN 31321 - Mappevurdering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3132, 12 studiepoeng.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 31331 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3133, 24 studiepoeng.
MAN 31341 - Mappevurdering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3134, 6 studiepoeng.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.

Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring. Når et program utgår kontinueres det i erstatningsprogram.

Evalueringen består hovedsakelig av to eller flere eksamenskoder. I disse tilfellene kontinueres det kun i den aktuelle eksamenskoden. I tilfeller der en eksamenskode består av flere eksamenselementer må alle delelementer tas på nytt. Det påløper ekstra avgift for kontinuasjonseksamen.


Tilleggsinformasjon