MAN 3119/3120/3121/3122 Finansiell rådgivning

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016
English version

MAN 3119/3120/3121/3122 Finansiell rådgivning


Kursansvarlig
Knut Sagmo

Institutt
Institutt for finans

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Målgruppen er investeringsrådgivere i finansnæringen som søker spesialkompetanse innenfor kjerneområdene finans og finansiell produkter, makroøkonomi, juridiske og pensjonsrelaterte tema, samt etiske problemstillinger. Innholdet i programmet relateres til selve rådgivningsprosessen hvor en hensiktsmessig sparing og porteføljestrategi søkes utviklet i samarbeid med kunden.

Læringsmål
Hensikten med programmet er å gi kunnskap om, og innsikt i, økonomiske, finansielle og juridiske forhold som grunnlag for finansiell rådgivning på person- og bedriftsmarkedet i tråd med god rådgivningsskikk og etiske standarder. Det legges også vekt på hvordan kunnskap formidles og kommuniseres til kunden som en integrert del av rådgivingsprosessen.

LÆRINGSMÅL:
Kunnskapsmål

Studentene skal lære hvordan ulike finansielle instrumenter, herunder aksje- og obligasjoner, kan bygges sammen til en portefølje med forventet avkastning og risiko tilpasset kundens preferanser. Herunder forventes at forståelse for makroøkonomiske forhold som påvirker renter og verdipapirkurser klart presiseres overfor kunden - i tillegg til juridiske og pensjonsrelaterte spørsmål av relevans for kompetent og kvalifisert rådgivning på person- og bedriftsmarkedet.

Ferdighetsmål
Studentene skal forstå sammenhengen mellom risiko og avkastning i verdipapirporteføljer, samt kunne vurdere, strukturere og analysere kundens finansielle situasjon og gi konkrete råd om plasseringer i tråd med bransjenormen ”God rådgivningsskikk” og etiske standarder. Herunder må dokumenteres forståelse for betydningen av tillit og personlig integritet - tillegg til anvendelse av relevante lovbestemmelser i forbindelse med skatt, arv, pensjon og generasjonsskifte.

Holdningsmål
Gjennom diskusjon og analyse av faktiske rådgivningscase skal studentene utvikle faglig forståelse og refleksjon omkring potensielle, etiske dilemma i finansiell rådgivning.

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Alm, Kristian. 2012. Yrkesetikk : utfordringer for næringsliv og finans. Universitetsforlaget
Bodie, Zvi, Alex Kane, Alan J. Marcus. 2014. Investments. 10th global ed. McGraw-Hill Education
Døskeland, Trond M. 2014. Personlig finans : et helhetlig rammeverk for hvordan vi skal forholde oss. Fagbokforlaget. 80. Norsk fremstilling av emner som delvis overlapper med pensumsbokens emner i finans (Bodie-Kane-Marcus)
Hveem, Dag Jørgen ... [et al.]. 2013. Personlig økonomi 2013/2014. Cappelen Damm Akademiske
Langfeldt, Sverre Faafeng og Tore Bråthen. Lov og rett for næringslivet. Siste utg. Universitetsforlaget : Focus forlag. Utvalgte kapitler
Olsen, Jørn Bue, Henrik Syse. 2013. Næringslivsetikk og samfunnsansvar. Fagbokforlaget. Del 2 og del 3 (sidene 93-208)
Steigum, Erling. Moderne makroøkonomi. 2004. Gyldendal akademisk


Bokutdrag:
Alm, Kristian. 2014. Etisk kommunikasjon - Å si fra om kritikkverdige forhold. I: Brønn, Peggy og Jan K. Arnulf, red. Kommunikasjon for ledere og organisasjoner. Fagbokforlaget. Sidene 95 - 122
Grimen, Harald. 2004. Tllit, sårbarhet og makt. I: Nordtvedt, Per og Harald Grimen. Sensibilitet og refleksjon : filosofi og vitenskapsteori for helsefag. Gyldendal akademisk. Sidene 98 - 124
Skirbekk, Helge. 2012. Tillitens betydning i Norge og Norden. I: Grimen, Harald og Helge Skirbekk (red): Tillit i Norge. Res Publica


Artikler:
2013-2014. Utvalge artikler innenfor pensjon, skatt og generasjonsskifte
Sjåfjell, Beate. 2009. Kun til plunder og heft? Forbudet mot selvfinansiering av aksjeerverv i den norske allmennaksjeloven § 8-10. Nordisk Tidsskrift for Selskabsret (NTS). 1-2. s. 116-145
Steigum, Erling. 2006. Aktivabobler : kan og bør myndighetene gjøre noe?. Magma. nr 1


Annet:
2004. Norges Bank; Norske finansmarkeder – pengepolitikk og finansiell stabilitet. Norges Bank’s skriftserie Nr 34, kap. 3. Norges Bank: Finansiell stabilitet rapport 1/11
2009 -2010. Forvaltningen av Statens pensjonsfond i 2009. St melding 10. 100 sider
Norges Bank. Pengepolitisk rapport. Siste utgave 2013/2014



Anbefalt litteratur

Emneoversikt
Moduloversikt
1. Finans: Sammensetning av verdipapirporteføljer, finansielle instrument og prestasjonsmål (45 timer)
2. Makroøkonomi : Modeller og utviklingstrekk (45 timer)
3. Jus og pensjon: Forpliktelser og rettigheter ved arv og pensjon (45 timer)
4. Etikk: Tillit og integritet i rådgivningen (15 timer)

Dataverktøy
Ingen.

Læreprosess og tidsbruk
Programmet foreleses over 5 samlinger, totalt, ca 150 timer, og består av fire moduler som faglig griper inn i hverandre i betydlig grad..
Studenten oppfordres til selv å presentere, definere og presentere problemstillinger fra yrkeshverdagen som utgangspunkt for faglig diskusjon. Det legges vekt på strukturert gruppearbeid der studentene jobber med, og fremlegger, problemstillinger fra sine respektive prosjektoppgaver, i tillegg til å kommentere og diskutere andre studenters presentasjoner i plenum. Pensum søkes så langt mulig knyttet opp til studentenes problemstillinger erfart i sin egen arbeidssituasjon.

Undervisningen foregår i plenum dels som ordinære forelesninger og dels som prosess mellom studentene og foreleser via førstnevntes presentasjoner av egne problemstillinger.

Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.

I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.

Arbeidskrav

Eksamen
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og 5-timers skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og 5-timers skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to personer.


Eksamenskode(r)
MAN 31191 - Prosjektoppgave, 18 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3119.
MAN 31201 - Skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3120.
Begge kurs/eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 31211 - Prosjektoppgave, 24 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3121.
MAN 31221 - Skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3122.
Begge kurs/eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
BI-definert eksamenskalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II Plus™,Norges Lover eller annen trykt lovsamling, særtrykk av lover. Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler

Kontinuasjon
Kontinuasjon er kun mulig ved neste ordinære eksamensgjennomføring. Når et program utgår kontinueres det i erstatningsprogram.

Evalueringen består hovedsakelig av to eller flere eksamenskoder. I disse tilfellene kontinueres det kun i den aktuelle eksamenskoden. I tilfeller der en eksamenskode består av flere eksamenselementer må alle delelementer tas på nytt. Det påløper ekstra avgift for kontinuasjonseksamen.


Tilleggsinformasjon
Forelesere:
Programansvarlig er førstemamanuensis Knut Sagmo som foreleser i finans. Førstelektor Terje Synnestvedt foreleser i makroøkonomi. Studierektor Dag Jørgen Hveem er ansvarlig for jus og pensjonsforelesningene. Førsteamansuensis Kristian Alm foreleser i etikk.


Om modulene

Modul 1: Porteføljesammensetning og finansielle instrument

Målsettingen: Etter fullført modul skal deltakerne ha tilegnet seg et solid finansfaglig fundament nødvendig for å kunne yte kompetent og reflektert finansiell rådgivning til person og bedriftskunder. Anvendelse av praktiske, yrkesrelevante problemstillinger utvikler studentens faglige forståelse parallelt med etisk bevissthet.

Modulen gir innføring i organiseringen av finansielle markeder og ulike produkter. Herunder gjennomgås terminkontrakter, opsjoner og nye finansielle instrument. Prisfastsettingen av ulike produkter gjennomgås også nokså inngående.

I en usikker verden fokuserer porteføljeteori på sammenhengen mellom risiko og avkastning i ulike markeder og for ulike investeringsobjekt. Studenten skal etter fullført modul kunne strukturere kundens finansielle situasjon og gi konkrete råd om plassering av sparekapital. Belyst gjennom anvendelse av praktiske problemstillinger skal deltakerne utvikle faglig forståelse og bevissthet på potensielle etiske dilemma når behovene til både kunder og egen arbeidsgiver skal hensyntas samtidig..

Emneoversikt
· Porteføljeteori
· Aktivaallokering
· Opsjoner og terminkontrakter
· Prestasjonsmål


Modul 2: Makroøkonomi: Modeller og utviklingstrekk

Modulen gir studentene innsikt i makroøkonomiske mekanismer og sammenhenger som er viktige for norsk økonomi, herunder aktivapriser og renteutvikling. Deltagerne skal gjennom kurset opparbeide en forståelse for samspillet mellom finansmarkeder, penge- og finanspolitikk og konjunkturbevegelser. Kortsiktige og langsiktige effekter av penge- og finanspolitikken vil her stå sentralt. Plenumsdiskusjon av viktige og aktuelle problemstillinger som makroøkonomisk ustabilitet, finansielle kriser og smitteeffekter over landegrenser, vil gi studentene forståelse for utviklingen i sentrale variable som påvirker risiko og avkastning for ulike finansielle produkt.

Emneoversikt:
· Økonomiske data og datakilder
· Konjunkturteori
· Ledende indikatorer
· Valutakurssystemer
· Terminmarkeder
· Penge og finanspolitikk
· Finansiell stabilitet
· Aktivabobler
· Finansielle kriser

Modul 3: Rådgivningsjus og pensjonsrettigheter

Målsetting: At deltakerne etter gjennomføring dels skal kunne rådgi og dels være en profesjonell samtalepartner overfor kunder på person- og bedriftsmarkedet. De juridiske emnene som behandles er direkte relevant både for personkunder og bedriftskunder, mens noe emner vil ligge noe i grenseland. Fagområdet er en påbygging av juridisk kompetanse fra AFR, men det er ingen forutsetning at man er autorisert finansiell rådgiver.

Generasjonsskifte – helt eller delvis – er et viktig beslutningspunkt for personer som driver næring og/eller som har betydelige verdier. Ved overføring til neste generasjon, må spørsmål om barna skal eie i fellesskap eller om formuen skal splittes behandles. Tidspunkt for når overføring skal skje er et annet viktig tema – er det formålstjenlig med gjennomføring umiddelbart, over tid eller først etter at ”senior” er borte? Fordelingen mellom barna kan også være et tema, der bl.a. interesser og kompetanse spiller inn, særlig ved overføring av næringsvirksomhet. Endelig kan det være aktuelt å vurdere verdimessig overføring til neste ledd, men med fortsatt kontroll hos senior.

Ved generasjonsskifte er det viktig å planlegge i god tid og kjenne konsekvensene av ulike valg. Faktorenes orden er ikke likegyldig. Valg av selskapsform ved overføring av næringsvirksomhet kan også være av stor betydning. Hvorvidt overføring skal skje som gave, salg eller gavesalg er et annet viktig valg som det ikke er noe generelt svar på. Avtalene knyttet til ovennevnte kan ha stor betydning, og sentrale avtalerettslige forhold behandles i modulen.

Pensjonsreformen har skapt betydelig behov for kunnskaper om privatpersoners rettigheter med hensyn på fremtidige utbetalinger og også tilhørende innskuddsforpliktelser. Etter fullført modul skal deltakerne kunne yte kompetent og kvalifisert rådgivning i privatøkonomiske pensjonsspørsmål.


Emneoversikt
· Arv/generasjonsskifte , tidsperspektiv, gjennomskjæring
· Avtalerett
· Skattemessige behandling av ulike selskapstyper og av deltakere eller selskapseier(e)
Aktuelle dommer og andre praktiske tilfeller vil inngå i grunnlaget for casedrøfting. - Pensjonsspørsmål omkring forventede, fremtidige utbetalinger og innskuddsavtaler


Modul 4: Etikk: Tillit og integritet

Målsetting: At rådgiverne etter fullført modul evner å skape faglig tillit hos kunder. Tillit kommer i tillegg til fagkunnskaper, den skal være en integrert del av rådgivernes kompetanse.
Ved analyse av konkrete kundesamtaler identifiseres potensielt utfordrende etiske problemstillinger for den enkelte rådgiver i forbindelse med rådgivning om finans, makroøkonomiske forhold og jus og pensjonsspørsmål. Her legges også vekt på forståelse for betydningen av ledelse som legger tilrette for kontinuerlig oppmerksomhet omkring etiske spørsmål over tid.