MAN 3085/3086/3087/3088 Styrer og styrearbeid - KONTINUASJONSEKSAMEN
MAN 3085/3086/3087/3088 Styrer og styrearbeid - KONTINUASJONSEKSAMEN
Deltakerne gis muligheten for økt forståelse for styrets mangfold, betydning og utfordringer, og vil i løpet av programmet kunne utvikle dybdekunnskap om styrer og styrearbeid som fagområde. I studiet utvikles det forståelse for problemstillinger knyttet til utviklingsfaser, styresammensetning, lovverk, etikk, samfunnsansvar, risikostyring, kriser, selskapsform, og eierform.
Med en stadig sterkere fokus på styrets betydning for virksomheters utvikling, øker kravet til faglig kompetanse også for styrearbeid. Dette innebærer forståelse for styrets rolle og arbeidsmåter hos alle som er berørt av styrefunksjoner, herunder eiere, det offentlige virkemiddelapparatet, tillitsvalgte, arbeidstakerrepresentanter, bank og finansvesen, konsulenter, organisasjoners ledergrupper, politikere etc. Målgruppene for dette programmet er både aktive styremedlemmer, potensielle styremedlemmer og personer som må forholde seg til styrer.
Programmet skal bidra til å gi deltakerne økt forståelse for styrers mangfold, betydning og utfordringer med tanke på utviklingen av et verdiskapende styre. Med utgangspunkt i forskning, teori og litteratur skal det utvikles felles kunnskap gjennom diskusjon og debatter om ulike sider ved styrer, dets prosesser og struktur, samt utvikle nettverk og skape muligheter for økt deltakelse i internasjonalt styrearbeid
Kunnskapsmål:
Deltakerne skal kunne vise til forskjeller i styrers arbeid, avhengig av typen virksomhet
Deltakerne skal kunne identifisere hvilke utfordringer et styre kan stå overfor
Deltakerne skal kunne vurdere hvilke tiltak styret må iverksette for å fremme resultater for et verdiskapende styre
Deltakerne skal kjenne det juridiske rammeverket for styrearbeid
Deltakerne skal kunne gjennomføre et observasjonsstudium i et styre
Deltakerne skal kunne utøve rollen som styremedlem
Deltakerne skal kunne bistå styremedlemmer, slik at styrets samlede kompetanse er til nytte for styrets arbeid
Deltakerne skal tilegne seg kunnskap slik at gode normer for styrets arbeid utvikles
Deltakerne skal tilegne seg kunnskap slik at etiske regler anvendes på en god måte i styrets arbeid.
Deltakerne skal tilegne seg kunnskap slik at styrets arbeid gjenspeiler selskapets verdier
1. samling - Hvorfor et styre? Styrets rolle og formalkrav
2. samling - Det helhetlige styringsperspektiv – Corporate Governance
3. samling - Prosesser, styreledelse og etikk
4. samling - Den internasjonale styrearena
5. samling - Den aktuelle styredebatten
Programmet tar for seg fagområdet ”styrer” i hele sin bredde, og har derfor forelesere fra ulike fagdisipliner. Det gir en systematisk og tverrfaglig gjennomgang av tema forankret i forskning, litteratur, lovverk og praksis, med utstrakt bruk av diskusjon og erfaringsutveksling.
Det vil bli brukt aktuelle case, og tema som presenteres av erfarne styreledere og -medlemmer når det gjelder praktisk styrearbeid.
Programmet gjennomføres over fem samlinger, totalt ca 150 timer.
Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.
Anslått tidsbruk:
Deltakelse i undervisningen 150 timer
Forberedelse til forelesning/lese litteratur 300 timer
Skrive prosjektoppgave 178 timer
Oppgaveløsning 50 timer
Selvstudium og kollokvier 50 timer
Eksamen 72 timer
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og 72 timers individuell hjemmeksamen, basert på case, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektetoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og 72 timers individuell hjemmeeksamen, basert på case, 6 studiepoeng. Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
1. samling - Hvorfor et styre; styrets rolle og formalkrav*
Delmål
Øke forståelsen for styrearbeidets rammer
Forstå styrets plass i organisasjoner og samfunnsliv
Få en oversikt over aktuell teori på fagområdet
Få innsikt i de ulike ledelsesskoler i forståelse av styrearbeid
Få innsikt i de ulike juridiske rammer for styrer
Emneoversikt
Verdiskapende styrer – hva er det?
Innledning og programoversikt
Styrenes utfordringer
Teoretisk rammeverk
Ledelsesskoler og ulike tilnærminger
Lovbestemte rammebetingelser og strukturer
Eierformer
2. samling - Det helhetlige styringsperspektiv - corporate governance
Delmål
Øke forståelsen for styrer og bedrifter i et helhetlig perspektiv
Få klargjort hva det innebærer at styret er å anse som et kollegium
Vise hvordan styrer og styrearbeid presenteres og diskuteres av ulike interessenter og faglige retninger
Emneoversikt
Styret i et finansielt corporate governance perspektiv – shareholder value
Styret i et strategisk perspektiv
Kontroll, rapportering og konsolidering
Risikostyring
Aktive/passive og institusjonelle eiere
Eierstruktur, fordeling av makt
Oppkjøp, forsvarsmekanismer
3. samling - Styret og ledelse av styrearbeidet
Delmål
Øke forståelsen for styreleders rolle og betydning for å utvikle “Det verdiskapende styret”
Få innsikt i styreleders spesielle oppgaver
Få innsikt i styrets arbeidsformer og prosesser
Få innsikt i etiske problemstillinger og samfunnsansvar
Emneoversikt
Styret, bedrift og samfunn
Etikk og verdier i styrearbeidet
Rekruttering av styremedlemmer
Evaluering av styret og styrets arbeid
Struktur og ledelse av styret og styrearbeidet
Styrets sammensetning og beslutningsevne
Beslutningsprosesser i og utenfor styrerommet
Arbeidsklima i styrerommet
Relasjonene mellom styret og ledelsen
4. samling - Den internasjonale styrearena
Delmål
Få kunnskap om Corporate Governance og styrer i en internasjonal sammenheng
Få innsikt i hvorledes globaliseringen påvirker styrearbeidet
Øke forståelsen for hvordan internasjonale prosesser kan føre til fornyelse og utvikling av norske styrer
Se styrer i en samfunnskritisk ramme
Emneoversikt
Trender i tiden; Globalisering og flernasjonalt eierskap
Samfunnsansvar
Styringsmodeller i andre land
Internasjonale organisasjoner med morselskap/datterselskap i andre land
Cross Cultural Relations
Omdømme og goodwill
5. samling - Aktuelle tema
Delmål
Få økt innsikt i styrer i ulike bedrifter og bedrifters ulike faser – styrer i kontekst
Bli oppdatert på aktuell vitenskapelig utvikling når det gjelder kunnskapsutviklingen om styrearbeid
Emneoversikt
Gründer- eller familiekontrollerte bedrifter
Styrets rolle i SMB versus større bedrifter
Styrer i offentlig sektor og ideelle organisasjoner
Styrer i oppstartsbedrifter
Topplederkompensasjon, opsjonsavtaler etc.
Kvinner og styrer
Generasjonsskifter
Elektroniske styrerom
Andre dagsaktuelle tema
Fremtidens styrer
*Det kan bli mindre innbyrdes justeringer mellom hvilke emner som behandles i den enkelte samling.
ANNEN INFORMASJON
Følgende faglige bidragsytere fra BI er sentrale i programmet:
Professor, dr. jurisTore Bråthen, Handelshøyskolen BI
Professor, dr.polit Benedicte Brøgger, Handelshøyskolen BI
Researcher 2, Caroline Ditlev-Simonsen, Handelshøyskolen BI
Professor Morten Huse, Handelshøyskolen BI
Førsteamanuensis Ragnhild Kvålshaugen, Handelsøyskolen BI
Førsteamanusensis Janicke L. Rasmussen, Handelshøyskolen BI
Professor Trond Randøy, Høgskolen i Agder
Professor T. Flemming Ruud, professor ved Universität St. Gallen, Sveits og Handelshøyskolen BI
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3085, 18 studiepoeng. Eksamenskode: MAN 30851 Karakterskala: ECTS |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Individuell hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3086, 12 studiepoeng. Eksamenskode: MAN 30861 Karakterskala: ECTS |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 2) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3087, 24 studiepoeng. Eksamenskode: MAN 30871 Karakterskala: ECTS |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Individuell hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i MAN 3088, 6 studiepoeng. Eksamenskode: MAN 30881 Karakterskala: ECTS |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.