MAN 3060/3061/3062/3063 Strategisk ledelse i byggenæringen

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

MAN 3060/3061/3062/3063 Strategisk ledelse i byggenæringen


Kursansvarlig
Lena Bygballe

Institutt
Institutt for strategi og logistikk

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk og engelsk

Innledning
Hva er verdiskaping i byggenæringen og hvordan legge til rette for dette? Bedrifter i byggenæringen står overfor stadig nye og økte krav når det gjelder å levere prosjekter og innsatsfaktorer til prosjekter mer kostnadseffektivt og med bedre kvalitet. For å møte endrede kundekrav og forventninger samt håndtere særegenhetene ved næringen, er det avgjørende at bedriftene videreutvikler sin kompetanse for å oppnå økt produktivitet og innovasjon. Et viktig middel her er å skape et lærende miljø med formelle og uformelle læringsarenaer. Dette skaper fleksible, tilpasningsdyktige og endringsvillige organisasjoner som er i stand til å møte dagens så vel som morgendagens utfordringer. I byggenæringen eksisterer det også sterke avhengigheter mellom bedrifter som krever samhandling og koordinering på tvers av bedriftsgrenser .

Læringsmål
Kunnskapsmål:
Programmet har som overordnet mål å gi deltakerne et teoretisk fundament for å forstå, analysere og håndtere de ledelsesmessige utfordringene bedrifter i byggenæringen står overfor. Deltakerne skal etter endt program ha teoretisk kunnskap om:
- Ulike teorier og perspektiver innenfor strategisk ledelse og deres relevans for byggenæringen
- Samarbeidsmodeller i byggenæringen
- Læringsteorier, både generelt og spesifikt for byggenæringen

Ferdighetsmål:
Deltakerne skal etter endt program kunne gjøre følgende:
- Identifisere, forstå og vurdere egen og andre aktørers verdiskapingslogikk
- Planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak for å fremme tettere samarbeid mellom bedriften og andre aktører
- Planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak for å fremme erfaringsoverføring mellom prosjekter og bedrifter

Holdningsmål:
Programmet skal bidra til å utvikle deltakernes forståelse for næringen som helhet, hvilke utfordringer de ulike aktørene står overfor og hvor potensialet for verdiskaping ligger. Programmet skal dermed bidra til at deltakerne utvikler:
- Evne til å kommunisere strategisk anliggende ved hjelp av et felles begrepssystem både internt og eksternt
- Forståelse og respekt for egen og andre aktørers forretningsmessige situasjon
- En positiv holdning til kompetanseutvikling og refleksjon over praksis

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring, min. 25 år. 90 studiepoeng kan imidlertid kompenseres med realkompetanse. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
McCabe, Steven. 2010. Corporate strategy in construction : understanding today's theory and practice. Wiley-Blackwell
Pryke, Stephen, ed. 2009. Construction supply chain management : concepts and case studies. Wiley-Blackwell


Artikkelsamling:
Artikkelsamling blir delt ut på første samling

Anbefalt litteratur

Emneoversikt

Strategisk ledelse og verdiskaping i byggenæringen
Økonomistyring og insentivsystemer i byggenæringen
Ledelse av temporære relasjoner, forsyningskjeder og nettverk.
Læring og kompetanseutvikling i byggenæringen
Ledelse og organisering av prosjektbaserte organisasjoner


Dataverktøy
it's learning

Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over 5 samlinger, totalt 144 timer, ekskl. veiledning. Både interne og ekstrene forelesere blir benyttet, samt relevante gjesteforelesere fra næringen selv.
Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende, er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer.


Eksamen
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og prosessevaluering , 12 studiepoeng. Prosessevalueringen består av et case/bedriftsanalyse og en artikkeldiskusjon der hvert av elementene teller 50% av karakteren på prosessevaluering, 12 studiepoeng. Alle eksamenselementer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Prosessevalueringen skal løses individuelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og prosessevaluering , 6 studiepoeng. Prosessevalueringen består av et case/bedriftsanalyse og en artikkeldiskusjon der hvert av elementene teller 50% av karakteren på prosessevaluering, 6 studiepoeng. Alle eksamenselementer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosessevaluering skal løses individuelt, posjektoppgaven kan løses individuelt eller i gruppe på inntil to personer.


Eksamenskode(r)
MAN 30601 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3060, 18 studiepoeng.
MAN 30611 - Prosessevaluering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3061, 12 studiepoeng.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 30621 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3062, 24 studiepoeng.
MAN 30631 - Prosessevaluering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3063, 6 studiepoeng.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen


Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Tilleggsinformasjon