MAN 3029 Skoleutvikling II
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016 English version |
MAN 3029 Skoleutvikling II
Kursansvarlig
Johan From
Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
15
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Skoleutvikling II er Executive Master og Management med spesialisering i skoleledelse sitt avslutningsprogram.
Mens skolemasterens første år gir en bred oversikt og perspektiv på skoleeffektivitet, skoleledelse og strategier for skoleutvikling, tar Skoleutvikling I og II i større grad opp de pedagogiske, institusjonelle og samfunnsmessige betingelsene for å lage en skole hvor elevene lærer mer. I disse programmene gjennomgås og diskuteres de viktigste faktorer som påvirker skolens kvalitet. Skoleutvikling I setter fokus på de pedagogiske og didaktiske betingelser for skoleeffektivitet, mens Skoleutvikling II tar opp de institusjonell og samfunnsmessige betingelser for skoleeffektivitet.
I dette programmet tas således de organisatoriske og samfunnsmessige betingelser for effektiv skoleutvikling opp. Temaer som belyses er skolekultur, samarbeidsrelasjoner innen og mellom skoler, skolen som læringsarena og samfunnets rammebetingelser for skoleutvikling som eierstyring, accountability og teknologi. Programmet inneholder et studieopphold i California.
Læringsmål
Norsk skole trenger å forbedre og øke sitt bidrag til elevers læring. Gjennom dette programmet får studentene en bred innføring i de viktigste temaene for hvilken rolle effektive skoler kan spille i elevens utdanning. Dette skal bidra til å:
Styrke skolens måloppnåelse i særlig grad knyttet til elevers læringsutbytte
Gi studentene en forståelse av mulighetene for effektivitetsforbedringer i utdanningssektoren
Styrke kunnskapsforståelse og kunnskapspraksis nødvendig for ledelse av effektive skoler
Kunnskaper:
Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan skolens interne og eksterne miljø i bred forstand kan utvikles for å lage en skole som øker elevenes læring
Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan skoler gjennom å utnytte interne forhold og eksterne rammebetingelser kan øke sin kapasitet for elevers læring
Studentene skal tilegne seg kunnskap om utfordringer ledere står overfor i praktisk endring av skolen i denne retning
Ferdigheter:
Studentene skal kunne evaluere og vurdere verdien av ulike initiativ, virkemidler og tiltak som foreslås tatt i bruk i skolen i forhold til om de bidrar til elevers læring
Studentene skal kunne lede og planlegge en endring av dagens situasjon i retning av en mer effektiv skole
Studentene skal kunne gjennomføre i praksis på en bedre måte enn tidligere endringer som går i denne retning
Holdninger:
Studentene skal sette elevenes behov for og krav til læring i sentrum
Studentene skal være kritisk reflekterende til situasjonen i egen skole og i norsk skole generelt
Studentene skal være kontinuerlig søkende etter nye måte å utvikle egen skole på
Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Helmke, Andreas. Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet: diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisningen. Frederikshavn: Dafolo. Kap. 4.2 – 4.10 og kap. 6
Hopfenbeck, Therese Nerheim. 2014. Strategier for læring: om selvregulering, vurdering og god undervisning. Universitetsforlaget
Håkansson, Jan og Daniel Sundberg. 2012. Utmärkt undervisning: Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Forfattarna och Natur & Kultur. Kap 2, 5 og 7
Jacobsen, Dag Ingvar. 2012. Organisasjonsendringer og endringsledelse. 2. utg. Fagbokforlaget. Del III , 100 sider
Muhammad. A. 2009. Transforming School Culture. How to Overcome Staff Division. Bloomington: Solution Press
Artikkelsamling:
Aktuelle artikler og utdrag kommer i tillegg til hver modul.
Anbefalt litteratur
Bøker:
Hattie, John og Gregory C.R. Yates. 2014. Synlig læring: hvordan vi lærer. Cappelen Damm akademisk
Emneoversikt
Strategisk utvikling av egen skole
Metodisk opplegg
Strategi teori
Ledelse av strategiske prosesser i egen skole
Elevens læringsstøtte
Undervisning for økt læring
Selvregulering
Elevinvolvering i egen læring
Organisatoriske forutsetninger for økt læring
Rekruttering
Ressursallokering
Normer for læring
Læringsstøtte og undervisningskvalitet (gjennomføres i California)
Bruk av observasjonsprotokoller
Skolelederens sosiale nettverk
Bruk av data for elevenes læring
Rektors påvirkning for elevens læring
Elevpresentasjoner
Presentasjon av handlingsplaner for økt læring i egen skole
Dataverktøy
Programmet krever tilgang til pc/mac. I tillegg kreves programvare som konverterer html til pdf.
It’s learning er en sentral læringsplattform i undervisning. Studentene vil også måtte tilnærme seg andre digitale verktøy.
Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over 4 samlinger, totalt ca.75 timer. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. Som et avsluttende Master of Management program er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer, fordelt på skriftlige og muntlige tilbakemeldinger kontinuerlig gjennom programmet.
Arbeidskrav
Eksamen
Dette er avslutningskurset i Master of Management Skoleledelse. Studentene gjennomfører en prosjektoppgave på 15 studiepoeng. Denne kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 2 studenter.
Eksamenskode(r)
MAN 30291 - Prosjektoppgave som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 3029, 15 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Tilleggsinformasjon