MAN 3029 Skoleutvikling II

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

MAN 3029 Skoleutvikling II


Kursansvarlig
Johan From

Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Master of Management i Skoleledelse hvor MAN 2944/45/46/47 Lederskap og omstilling i skolen, utgjør grunndelen av studiet. Deretter velger studentene 15 studiepoengs delprogram innenfor Arbeids- og elevrett, Skoleutvikling I og HRM for skoleledere. Skoleutvikling II er masterens avslutningsprogram.

Mens Skolemasterens første år gir en bred oversikt og perspektiv på skoleeffektivitet, skoleledelse og strategier for skoleutvikling, tar Skoleutvikling I og II i større grad opp de pedagogiske, institusjonelle og samfunnsmessige betingelsene for å lage en skole hvor elevene lærer mer. I disse programmene gjennomgås og diskuteres de viktigste faktorer som påvirker skolens kvalitet. Skoleutvikling I setter fokus på de pedagogiske og didaktiske betingelser for skoleeffektivitet, mens Skoleutvikling II tar opp de institusjonell og samfunnsmessige betingelser for skoleeffektivitet.

I dette programmet tas således de organisatoriske og samfunnsmessige betingelser for effektiv skoleutvikling opp. Temaer som belyses er skolekultur, samarbeidsrelasjoner innen og mellom skoler, skolen som læringsarena og samfunnets rammebetingelser for skoleutvikling som eierstyring, accountability og teknologi. Modulen innholder et studieopphold på UC Berkeley, California.

Læringsmål
Overordnede læringsmål:
Norsk skole trenger å forbedre og øke sitt bidrag til elevers læring. Gjennom dette programmet får studentene en bred innføring i de viktigste temaene for hvilken rolle effektive skoler kan spille i elevens utdanning. Dette skal bidra til å:

Styrke skolens måloppnåelse i særlig grad knyttet til elevers læringsutbytte
Gi studentene en forståelse av mulighetene for effektivitetsforbedringer i utdanningssektoren

Styrke kunnskapsforståelse og kunnskapspraksis nødvendig for ledelse av effektive skoler

Kunnskaper :
Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan skolens interne og eksterne miljø i bred forstand kan utvikles for å lage en skole som øker elevenes læring
Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan skoler gjennom å utnytte interne forhold og eksterne rammebetingelser kan øke sin kapasitet for elevers læring
Studentene skal tilegne seg kunnskap om utfordringer ledere står overfor i praktisk endring av skolen i denne retning

Ferdigheter :
Studentene skal kunne evaluere og vurdere verdien av ulike initiativ, virkemidler og tiltak som foreslås tatt i bruk i skolen i forhold til om de bidrar til elevers læring
Studentene skal kunne lede og planlegge en endring av dagens situasjon i retning av en mer effektiv skole
Studentene skal kunne gjennomføre i praksis på en bedre måte enn tidligere endringer som går i denne retning

Holdninger/Generell kompetanse :
Studentene skal sette elevenes behov for og krav til læring i sentrum
Studentene skal være kritisk reflekterende til situasjonen i egen skole og i norsk skole generelt
Studentene skal være kontinuerlig søkende etter nye måte å utvikle egen skole på

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Bryk, Anthony S. ... [et al.]. 2010. Organizing schools for improvement : lessons from Chicago. University of Chigaco Press. 222 s
Hattie, John. 2009. Visible learning : a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. 130 s. Kap. 8 - 11
Hattie, John. 2012. Visible learning for teachers : maximizing impact on learning. Routledge. 270 sider
Jacobsen, Dag Ingvar. 2012. Organisasjonsendringer og endringsledelse. 2. utg. Fagbokforlaget. Del III , 100 sider
Marzano, Robert J., Timothy Waters, Brian A. McNulty. 2005. School leadership that works : from research to results. Association for Supervision and Curriculum Development. 130 sider
Robinson, Viviane. 2011. Student-centered leadership. Jossey-Bass. 150 sider


Artikkelsamling:
Aktuelle artikler og utdrag kommer i tillegg til hver modul.

Anbefalt litteratur

Emneoversikt
Emneoversikt og gjennomføring
De tre modulene tar opp følgende tema:

Modul 1 – Skolens pedagogiske arbeidsmiljø
Modul 2- Studieopphold UC Berkeley, California
Modul 3- Sammenfatning - strategisk endring av skolen


    Dataverktøy
    Benyttes ikke særskilt for dette kurset.

    Læreprosess og tidsbruk
    Delprogrammet foreleses over tre samlinger, totalt ca. 75 timer.


    Eksamen
    Dette er avslutningskurset i Master of Management Skoleledelse. Studentene gjennomfører en prosjektoppgave på 15 studiepoeng. Denne kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 2 studenter.

    Eksamenskode(r)
    MAN 30291 - Prosjektoppgave som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 3029, 15 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen


    Kontinuasjon
    Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

    Tilleggsinformasjon

    Modul 1: Skolens pedagogiske arbeidsmiljø
    Modulansvarlig: Professor Johan From, Handelshøyskolen BI

    Vurdering og elevers læring
    Pedagogiske og didaktiske arbeidsformer som fremmer læring
    Klasseromsledelse


    Modul 2: Studieopphold UC Berkeley, California
    Modulansvarlig: Professor Johan From, Handelshøyskolen BI

    Sentrale emner innen skoleforskning

    Modul 3: Sammenfatning – strategisk endring av skolen
    Modulansvarlig: Professor Johan From, Handelshøyskolen BI

    Overvåking og kontroll av elevers læring
    Ledelse for økt skoleeffektivitet



    Hvilke pedagogiske og didaktiske arbeidsformer skolen velger og trener sine lærere til å beherske forventes å ha stor innflytelse på elevenes læring. Disse kan være knyttet til ulike forutsetninger innen de ulike fagene eller til mer generelle og allmenne pedagogiske og didaktiske prinsippene. Programmet belyser ulike sider av dette temaet gjennom å se på hva vi vet om relasjonene mellom elevens læring og pedagogiske og didaktiske arbeidsformer.

    Vurdering for læring har i dag en fremtredende plass i skoleutvikling og i arbeidet med å fremme elevresultater. Her gjennomgås modeller for og praktiske erfaringer knyttet til hvordan skolen skal sikre seg at den vurdering som foretas av elevenes arbeider bidrar til læring. Samlingens andre hovedtema er hvordan lærere og ikke minst ledere skal holde kontroll på elevenes læring. Ulike modeller for overvåking og kontroll gjennomgås og diskuteres.

    Programmet gjennomgår innholdet i og forskningen knyttet til klasseledelse. Hva som kjennetegner klasseledelse for læring står sentralt.. I særlig grad diskuteres hvordan skolens ledere skal sette lærerne i stand til å utøve god klasseledelse. ’Instructional leadership’ perspektivet på ledelse diskuteres og analyseres i forhold til hvilke oppgaver og roller ledelse må utøve.

    Overvåking og kontroll av elevenes læring står sentralt i dette programmet. En forutsetning for å kunne følge opp elevenes utvikling og fremgang er å vite hvor eleven står. Hvilken plass tester og prøver har i denne sammenheng belyses. Er det slik at tester i seg selv fremmer læring eller må tester knyttes til en bredere pedagogisk logikk og oppfølging for å ha effekt?

    Programmet gjennomfører en av modulene på og i nært samarbeid med UC Berkeley, California. Her presenterer forskere fra UC Berkeley og Stanford University sin pågående forskning innenfor temaene som dekkes av Skoleutvikling I og Skoleutvikling II. Konsekvenser for ledelsesatferd står sentralt gjennom hele programmet.