MAN 3025/3026/3027/3028 Digital kommunikasjonsledelse

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

MAN 3025/3026/3027/3028 Digital kommunikasjonsledelse


Kursansvarlig
Guri Hjeltnes, Tor Bang, Mona K Solvoll

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Digitalisering, nettverksteknologi og sosial programvarehar ført til raske og dramatiske endringer i kommunikasjonen. Utviklingen av web 2.0-teknologien har åpnet for en ny samarbeidskultur på nett. Sosiale medieplattformer har skapt nye møteplasser og muligheter for å dele informasjon, kunnskap og erfaringer i et omfang mennesket aldri tidligere har sett eller erfart. Utviklingen skjer i rekordfart og har dyptgripende konsekvenser for hvordan virksomheter og organisasjoner må forholde seg til omverdenen og eget tjenestetilbud.

Mediebransjen allment er inne i en tid med store og raske endringer. Ny teknologi, nye publikumsmønstre og endrede konkurranseforhold påvirker den redaksjonelle virkeligheten og byr på krevende lederutfordringer. Den flermediale hverdagen med kontinuerlig produksjon av innhold til flere kanaler stiller skjerpede krav til organisering og koordinering av ressurser. Muligheter for påvirkning og maktutøvelse forskyves, og dette skaper nye etiske dilemmaer og utfordringer. Tradisjonell ledelsesutøvelse kommer til kort. Den må suppleres med kunnskap om den sosiale dynamikken som nettverksteknologien åpner for.

Det nye Executive Master of management-programmet ”Digital kommunikasjonsledelse” åpner opp for og gir innsikt og kompetanse på dette brede feltet av vårt samfunnsliv. Den sosiale mediesfæren byr på utfordringer i forhold til kommunikasjon og omdømmehåndtering. Mange opplever tapet av kontroll med eget renommé som utfordrende. Organisasjoners identitet og lederes integritet settes på prøve. Grunnleggende spørsmål om hvem jeg eller vi er og ønsker å være, må stilles på nytt i kjølvannet av den teknologiske utviklingen. Samtidig gir nettverksstrukturen og den dialogbaserte kommunikasjonen helt nye muligheter for markedsføring, merkevarebygging og forretningsutvikling. Flere virksomheter ser etter hvert verdien av åpne innovasjons- og produksjonsprosesser der dialog med brukerne i sosiale medier spiller en avgjørende rolle. Det skorter imidlertid på erfaring og kunnskap om hvordan slike strategier bør ledes og organiseres. Det samme gjelder for strategisk arbeid med rekruttering, mobilisering og lobbying gjennom sosiale medier.

Organisasjoner og virksomheter er preget av en eller annen form for hierarki, mens sosial programvare som teknologi er utformet på et markedsprinsipp - muligheten for at alle kan delta er tilstede. Å interagere i det sosiale medielandskapet på sin fritid er noe helt annet enn i en arbeidskontekst. Betydningen av å utforme en overordnet strategi og legge en strategisk plan for hvilken deltakelse virksomheten forventer av den ansatte, blir viktig dersom verktøyene skal tas i bruk slik de er tenkt.

Executive Master of Management-programmet “Digital kommunikasjonsledelse” er utviklet spesielt og spisset for å gi deltakerne kunnskap om og forståelse for drivkreftene i medieutviklingen.

Gjennom teoretisk og erfaringsbasert undervisning og med utgangspunkt i relevant forskning og konkrete case skal deltagerne få modeller og verktøy for å analysere og håndtere den nye mediesituasjonen – med et særskilt fokus på utfordringer og muligheter for egen virksomhet.

Modellen har denne struktur:

Fem moduler á fire dager – for bedre å dekke opp flere tema gjennom løpet og dermed skape en reell fleksibilitet i programutformingen – og dels fordi vi erfaringsmessig tror det kan være en fin variant, ut fra pedagogiske og praktiske hensyn.

Den tredje modulen blant annet om E-demokrati gjennomføres ved Department of Journalism ved New York University, der vi møter forelesere fra dette universitetet og andre amerikanske fagmiljøer, samtidig som gruppen presenteres for ny norske forskning på feltet. Samlingen vil gi kunnskap, perspektiv og inspirasjon fra et land som på flere måter har vært i førersetet på disse områdene.

Etiske aspekter ved ledelse i det nye medielandskapet vil bli vektlagt, Øyvind Kvalnes vil bidra på flere av modulene, med forelesninger, gruppearbeid og dilemmatrening.


    Læringsmål
    Kunnskapsmål
    Kjenne til og forstå sentrale drivkrefter for brukerinvolvering og dialog i sosiale nettverk. Forstå hvordan sosiale nettverk skaper nye identiteter og selvforståelser i organisasjoner. Utvide et ledelsesperspektiv til å inkludere mulighetene og utfordringene som foreligger i digitale medier og nettverk.

    Ferdighetsmål

    Kunne analysere og evaluere en virksomhets sosiale mediepraksis opp i mot sentrale forskningsfunn og relevante case-erfaringer. Kunne omsette denne kunnskapen inn i konkrete strategier for innovasjon/tjenesteutvikling og kommunikasjon/lobbying/omdømmehåndtering i egen eller annen virksomhet. Kunne anvende forskningsfunn i praktisk arbeid med sosiale medier – enten i kommunikasjons/lobbyøyemed eller for innovasjon/forretningsutvikling. Kunne analysere dilemmaer i tilknytning til digital nettverksbygging.

    Generell kompetanse/holdningsmål
    Verdsette forskningsbasert kunnskap som kilde til mer målrettet og strategisk forankret arbeid med nye kommunikasjonsstrukturer og nettverksteknologi. Innsikt i etiske problemstillinger knyttet til det nye mediefeltet. Bevisstgjøring om ansvaret ved å besitte kunnskap om dynamikken i digitale medier.

      Forkunnskaper
      Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår

      Obligatorisk litteratur
      Bøker:
      Brønn, Peggy Simic ... [et al.]. 2012. Sosiale medier fra innsiden og ut : intern samhandling og dialog. Kommuneforlaget
      Carlsen, Arne, Stewart Clegg, Reidar Gjersvik. 2012. Idea work : om profesjonell kreativitet. Cappelen Damm akademisk
      Enjolras, Bernard ... [et al.]. 2013. Liker - liker ikke : sosiale medier, samfunnsengasjement og offentlighet. Cappelen Damm akademisk
      Krokan, Arne. 2010. Den digitale økonomien : om digitale tjenester, forretningsutvikling og forretningsmodeller i det digitale nettsamfunnet. Cappelen akademisk forlag. Kapittel 1-4, 6-8, 10-11
      Lai, Linda. 1999. Dømmekraft. Tano Aschehoug. 215 sider
      Larsen, Svein og Mona K. Solvoll. 2012. Medieplanlegging. Fagbokforlaget. 280 sider
      Li, Charlene. 2010. Open leadership : how social technology can transform the way you lead. Jossey-Bass. 311 sider
      Penenberg, Adam L. 2009. Viral loop : from Facebook to Twitter, how today's smartest businesses grow themselves. Hyperion
      Rasmussen, Terje. 2008. Nettverksformelen : hvordan det sosiale livet henger sammen. Unipub. 226 sider


      Artikler:
      Boyd, Dana. 2011. Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications.. I: Papacharissi, Zizi : A Networked self : identity, community, and culture on social network sites. Draft version. Routledge. http://www.danah.org/papers/2010/SNSasNetworkedPublics.pdf
      Brass, D.J.. 2012. A Social Network Perspective on Organizational Psychology. The Oxford Handbook of Organizational Psychology. Volume 1. http://www.linkscenter.org/papers/brassoxford.pdf
      Dutton, William H. 2005. The internet and social transformation : reconfiguring access. I: Dutton, William H ... [et al.], ed : Transforming enterprise : the economic and social implications of information technology. MIT Press. http://sociotech.net/wiki/images/2/2e/Dutton_text_05.pdf
      Gagné, M. 2009. A Model og Knowledge-sharing Motivation. Journal of Human Resource Management. 48 (4). http://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2009_Gagne_HRM.pdf
      Habermas, Jürgen. 2006. Political Communication in Media Society: Does Democracy Still Enjoy an Epistemic Dimension? The Impact of Normative Theory on Empirical Research. Communication theory. 16 (4)
      Hansen, Morten T., Nitin Nohria and Thomas Tierney. 1999. What’s your strategy for managing knowledge?. Harvard business review. Mar 01
      McAfee, Andrew P.. 2006. Enterprise 2.0: The Dawn of Emergent Collaboration. MIT Sloan Management Review. 8 sider
      Orlikowski, Wanda J. 2007. Sociomaterial Practices : Exploring Technology at Work. Organizational studies. 28 (9). SAGE. 13 sider. http:oss.sagepub.com/content/28/9/1435.abstract
      Stenmark, Dick. 2005. Knowledge Sharing on a Corporate Intranet : Effects of Re-Instating Web Authoring Capability. ECIS 2005 Proceedings. http://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1001&context=ecis2005
      Sørhaug, Tian. 2001. Fra on time til online. Mot en ny sosial kontrakt? Arbeid, kunnskap og organisering i den "nye"økonomien.. Horisont : næringspolitisk skriftserie


      Artikkelsamling:
      Hjeltnes, Guri, Mona K. Solvoll og Tor Bang (reds.). 2013. DIgital kommunikasjonledelse

      Annet:
      Hjeltnes, Guri og Olsen, Ragnhild Kristine. 2010. Mediehusrapporten 2007-2010. Lastes ned på www.mediehus.org


      Anbefalt litteratur
      Bøker:
      Bruns, Axel. 2008. Blogs, wikipedia, second life, and beyond : from production to produsage. Peter Lang. 418 sider

      Emneoversikt

      Digital kommunikasjon: innovasjonsstrategier
      Enterprise 2.0, organisasjonen i nettverkssamfunnet
      Kommunikasjonsplanlegging
      E-demokrati
      Påvirkning og ledelse


      Dataverktøy
      It's learning

      Læreprosess og tidsbruk
      Programmet gjennomføres over fem samlinger, totalt ca. 150 timer. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer.


      Eksamen
      Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

      For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
      Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to personer.


      Eksamenskode(r)
      MAN 30251 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3025, 18 studiepoeng.
      MAN 30261 - 5 timers skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3026, 12 studiepoeng.
      Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

      For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
      MAN 30271 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3027, 24 studiepoeng.
      MAN 30281 - 5 timers individuell skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3028, 6 studiepoeng.
      Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


      Hjelpemidler til eksamen
      Alle hjelpemidler tillatt + eksamenskalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II PlusTM.

      Kontinuasjon
      Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

      Tilleggsinformasjon

      Programmets emner er fordelt over fem moduler á fire dager. Nedenfor er den presentasjon av de faglige fra Handelshøyskolen BI som bidrar til de ulike modulene.

      Modul 1: Introduksjon. Digital kommunikasjon og innovasjon.

      ProfessorII Guri Hjeltnes, Institutt for kommunikasjon, kultur og språk.

      Modul 2: Enterprise 2.0, organisasjonen i nettverkssamfunnet

      Forsker og PhD-kandidat Lene Pettersen, Institutt for strategi og logistikk, Pettersen PhD-kandidat i 100% stilling i fire år ved BI,


      Modul 3: E-demokrati mm. New York University.
      Professor II Guri Hjeltnes og førsteamanuensis Tor Bang, Institutt for kommunikasjon, kultur og språk, hhv. 20% og 100% stilling ved BI.


      Modul 4: Kommunikasjonsplanlegging 2.0
      Førsteamanuensis Mona K. Solvoll, Institutt for kommunikasjon, kultur og språk, 100% fast stilling ved BI.

      Modul 5: Påvirkning og ledelse
      Førsteamanuensis Thorvald Hærem, professor Linda Lai og førsteamanuensis Øyvind Kvalnes, Institutt for ledelse og organisasjon – alle i 100% fast stilling ved BI.

      Det vil være inviterte gjesteforelesere på programmet, ut fra den aktuelle medie- og kommunikasjonssituasjonen i studieåret 2013/2014. Her følger en kort presentasjon av foreleserne fra Handelshøyskolen BI:


      Linda Lai er professor ved Institutt for ledelse og organisasjon, BI. Hun har en doktorgrad fra NHH og forsker og underviser innen beslutningspsykologi, med vekt på rasjonalitet, intuisjon og feilkilder ved vurderinger og beslutninger, samt individuell beslutningsstil. Hun er opptatt av kompetansestyring, kompetanseutvikling og kompetansemobilisering.

      Guri Hjeltnes er professor II i journalistikk ved Institutt for kommunikasjon, kultur og språk, BI. Hun har en doktorgrad (dr. philos) i historie fra Universitetet i Oslo. Hun har bl.a. vært fagansvarlig for Master of management-programmet ”Flermedial ledelse” som gikk på BI i årene 2007-2011 og vært med på å utarbeide den årlig Mediehusrapporten som vil bli videreutviklet i 2012 som forskningsmessig basis for dette nye programmet.

      Thorvald Hærem er førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon, BI. Han har en doktorgrad fra Copenhagen Business School, og forsker og underviser innen teknologi i organisasjoner, beslutningsrutiner i organisasjoner, og ekspertise i beslutninger.

      Øyvind Kvalnes er førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon, BI. Han har en doktorgrad fra Universitetet i Oslo, og forsker og underviser innen etikk, retorikk, beslutninger og ledelse.

      Lene Pettersen PhD-kandidat ved Institutt for strategi og logistikk, BI. Hun er sosialantropolog fra Universitetet i Oslo, har studert sosiologi og hypermedia ved UiO og film- og medievitenskap ved Universitetet i København. Pettersen har 10 års erfaring fra arbeid med kommunikasjon og teknologi fra offentlig og privat sektor. I sitt doktorgradsarbeid forsker hun på bruk av sosial programvare for intern samhandling og følger en multinasjonal kunnskapsbedrift etablert i 25 land med 5000.


      Mona Solvoll er førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon, kultur og språk, BI. Hun har doktorgrad (PhD)fra Handelshøyskolen BI og hovedfag i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun forsker i hovedsak på organisatorisk endring anvendt på medieindustrien. I sitt siste forskningsprosjekt undersøkte hun hvordan Wikipedia blir styrt.

      Tor Bang er førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon, kultur og språk. Han har doktorgrad (PhD) fra Universitetet i Bergen og hovedfag i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Han har siden 2003 vært en av arrangørene "Washingtonseminaret". Hans hovedforskningsområde er medieøkonomi, medierelasjoner og moderne medier.