MAN 2965/2966/2967/2968 Strategisk ledelse
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MAN 2965/2966/2967/2968 Strategisk ledelse Kursansvarlig Sverre Tomassen, Ragnhild Kvålshaugen Institutt Institutt for strategi og logistikk Semester Høst; Vår Studiepoeng 30 Undervisningsspråk Norsk og engelsk Innledning Dette programmet gir deltakerne kompetanse innenfor de ulike aspektene av strategisk ledelse, og vil sette dem i stand til å bidra vesentlig i strategiprosessene. Læringsmål Den økende konkurransen og behovene for forandring erkjennes nå av de fleste. For å ha suksess er kvaliteten av de strategiske beslutningene og gjennomføringen av dem av største betydning. Strategisk ledelse er ingen definert teknikk man kan lære, for dermed å bli en god strateg. Det er derimot en dyp forståelse for de indre og ytre krefter som påvirker konkurransesituasjonen, utvikling av strategiske alternativ, og til slutt den vellykkede gjennomføringen av ett av disse. Dette medfører ofte endringer i både organisasjon og arbeidsmåte. Dette programmet er utviklet for å gi deltakere, med variert teoretisk bakgrunn og yrkeserfaring, en varig kompetanse innenfor de forskjellige aspektene av strategisk ledelse. Tilført teoretisk kunnskap uten praktisk forankring gir liten effekt i de organisasjonene deltakerne kommer fra. Læreprosessen er derfor lagt opp med en grundig innføring i teori innen de forskjellige temaene som drøftes. Deretter blir materialet bearbeidet i grupper, og til slutt diskuteres enkelte aspekter i plenum for å gi fordypning eller for å avklare misforståelser. Deltakernes bidrag fra egen erfaring er av stor betydning. Deltakerne skal etter gjennomføringen av programmet forventes å kunne gi betydelig bidrag til en kreativ og praktisk strategiprosess i sine respektive bedrifter. Dette krever imidlertid stor arbeidsinnsats, både før og under samlingene. Prosjektoppgaven som er en del av programmet, skal dokumentere at deltakerne kan anvende kunnskapen. Kunnskapsmål Etter å ha gjennomført programmet skal studentene ha kunnskap om: hva strategi er, innholdet i en strategiprosess herunder strategisk analyse, strategiske valg og strategiimplementering, ulike teoretiske perspektiver i strategifaget, og strategiske problemer slik som oppkjøp, strategiske allianser, internasjonalisering, som en virksomhet kan møte. Ferdighetsmål Etter gjennomført program skal studentene kunne: gjennomføre en strategisk analyse for et forretningsområde, vite hvilke analysemodeller som egner seg til ulike strategiske problemer og virksomheter, gi strategiske råd som er basert på dokumentert kunnskap, og oppøve ferdigheter i å se virksomheten i et helhetlig strategisk perspektiv. Holdningsmål Studentene skal forstå at strategiske valg ofte handler om å balansere ulike interessenters behov og ønsker. Studentene skal kunne forholde seg reflektert og kritisk til fagets fokus og innhold. Forkunnskaper Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår. Obligatorisk litteratur Bøker: Grant, Robert M. 2010. Contemporary strategy analysis. 7th ed. Wiley Wit, Bob de and Ron Meyer. 2010. Strategy : process, content, context : an international perspective. 4th ed. South-Western Cengage Learning Artikler: Artikkelsamling Anbefalt litteratur Emneoversikt 1. samling - Strategibegrepet og de strategiske fundamentene.Strategisk analyse 2. samling - Strategisk analyse ekstern/intern - omgivelser, verdiskaping, ressurser og konkurransestyrke. Strategiske valg. 3. samling - Strategiske valg, interessenter og etiske vurderinger. Konkurransestrategier, konsernstrategier, oppkjøp. Strategiimplementering. 4. samling - Strategiimplementering, strategisk lederskap. 5. samling - Ulike strategiske emner: Tillit, strategiske allianser, internasjonalisering, verdinettverket. Dataverktøy Ingen. Læreprosess og tidsbruk Programmet foreleses over fem samlinger, totalt ca 150 timer. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt opp på de forskjellige Master of Management programmene. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er totalt estimert til to timer pr. student som går på Master of Management program som vanlig program. For studenter som tar Strategi-programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer. Arbeidskrav 3 obligatoriske innleveringer i grupper på 2-3 personer i løpet av studieåret. Arbeidskravene må være godkjent før skriftlig eksamen kan taes. Eksamen Arbeidskrav For å ta skriftlig eksamen i programmet må arbeidskravene være godkjent. Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 18 studiepoeng, skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng, Begge delene må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende: Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektarbeid kan skrives individuelt individuelt eller i grupper på inntil to personer. Eksamenskode(r) MAN 29651 - Prosjektarbeid, 18 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2965. MAN 29661 - individuell 3 timers skriftlig eksamen, 12 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2966. Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende: MAN 29671 - Prosjektarbeid, 24 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2967. MAN 29681 - individuell 3 timers skriftlig eksamen, 6 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2968. Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler tillatt på skriftlig eksamen. Kontinuasjon Ved neste ordinære eksamensgjennomføring. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI