MAN 2832/2833/2834/2835 Anvendt økonomi og ledelse

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2014/2015

MAN 2832/2833/2834/2835 Anvendt økonomi og ledelse


Kursansvarlig
Anders Tveit, Emanuel Blattner, Sverre Knutsen

Institutt
Institutt for samfunnsøkonomi

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Hvordan tenker ledere i privat og offentlig sektor? Hva slags prinsipper går de etter når de tar sine beslutninger? Hva gjør de som lykkes og hvordan kan vi kvalitetssikre beslutninger over tid? Som samfunnsdeltakere ser vi daglig resultater i form av endringer i priser, renter og valutakurser.

Dette programmet skal gi deltakerne dypere innsikt i hvordan økonomien i et samfunn fungerer, og hvilken betydning økonomisk historiske hendelser har for lederbeslutninger i dag. Konjunkturbevegelser, samspillet mellom finansmarkedene, penge- og finanspolitiske tiltak samt økonomisk historiske utviklingstrekk, vil stå sentralt.

Tidligere studenter har brukt ord som lærerikt, morsomt, engasjerende og interessant for å beskrive programmet. Grunnen er at vi har plukket ut nyttige, anvendbare kunnskaper innen fagfeltene samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi og økonomisk historie. Disse presenteres i et pedagogisk opplegg som gjør at du som deltaker utnytter dine erfaringer, opplever et godt læringsmiljø og gjennom det føler mestring og læring.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Etter gjennomført program skal du ha opparbeidet deg kunnskap om hvordan økonomiske forhold og økonomisk politikk gir oss resultat vi daglig observerer. Du skal også vite hvordan du kan holde deg oppdatert innen fagområdene.

Ferdighetsmål
Etter gjennomført program skal du kunne tolke økonomiske forhold i samfunnet og integrere disse i dine lederbeslutninger. Du skal også kunne kommunisere samfunnsøkonomisk informasjon og diskutere betydning og konsekvenser for egen organisasjon.

Holdningsmål
Etter gjennomført program skal du kunne analysere en sak fra forskjellige synsvinkler og kunne vise hvordan strategisk tenkning gir oss resultat vi daglig observerer.

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Bowhill, Bruce. 2008. Business planning and control : integrating accounting, strategy and people. John Wiley & Sons
Charles Kindelberger and Robert Aliber. 2011. Manias, panics and crashes. A history of financial crisis. 6th edition. Palgrave Macmillan.
Fellman, Susanna ... [et al.], eds. 2008. Creating Nordic capitalism : the business history of a competitive periphery. Palgrave Macmillan
Schiller, Bradley R., Cynthia Hill, Sherri Wall. The economy today. 13th ed. McGraw-Hill


Annet:
Dessuten artikler, kapitler og case som oppgis i tilknytning til hver enkelt samling.


Anbefalt litteratur
Bøker:
Steigum, Erling. 2004. Moderne makroøkonomi. Gyldendal akademisk. Kap 2

Emneoversikt
1. samling: Makroøkonomi
2. samling: Mikroøkonomi
3. samling: Økonomisk historie
4. samling: Anvendt Mikroøkonomi
5. samling: Bedriftsøkonomi
6. samling: Anvendt økonomi og ledelse

Dataverktøy
PC og Excel benyttes i beslutningsprosessen. Programvaren er TOPSIM MacroEconomics.

Læreprosess og tidsbruk
Programmet går over to semestre og har i alt seks samlinger á tre dager. Gjennom praktiske case og øvelser får deltakerne systematisert sine kunnskaper og erfaringer.

Eksamen består av et prosjektarbeid og en avsluttende skriftlig eksamen. Prosjektarbeidet består av en prosess hvor deltakerne etter hver samling leverer inn en delbesvarelse knyttet til faget som nettopp er gjennomgått. Etter tilbakemeldinger og kommentarer kan besvarelsene endres så lenge programmet pågår. Det er endelig versjon av prosjektoppgaven som danner grunnlag for karakter i prosjektoppgavedelen.

Programmets frister må overholdes for å kunne delta.

Prosjektdeloppgaver med tidsfrister oppgis ved programstart.

Programmet er prosessorientert og forutsetter tilstedeværelse på alle samlinger.

Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesningene. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende program er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer.


Eksamen
Det gis to karakterer i programmet:
Den ene (vekt 18 studiepoeng) er et prosjektarbeid som sammenfatter arbeidene i prosjektoppgaven. Den andre (vekt 12 studiepoeng) gis på bakgrunn av avsluttende fem timers skriftlig individuell eksamen. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave 24 studiepoeng, og fem timers skriftlig individuell eksamen 6 studiepoeng. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Eksamenskode(r)
MAN 28321 - Prosjektarbeid; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2832, 18 studiepoeng.
MAN 28331 - Individuell fem timers skriftlig eksamen; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2833, 12 studiepoeng.
Begge eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 28341 - Prosjektarbeid; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2834, 24 studiepoeng.
MAN 28351 - Individuell fem timers skriftlig eksamen; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2835, 6 studiepoeng.
Begge eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt på skriftlig eksamen.

Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Tilleggsinformasjon
1. samling: Makroøkonomi

Programmet starter med å studere de store linjene. Det handler om hvordan mennesker bruker tid og krefter på å produsere det andre ønsker å kjøpe. Det gjelder valgene vi tar – ofte vanskelige - og om hva som skjer når det går galt. På første samling introduserer vi begreper, sammenhenger og modeller som gjør deg i stand til å analysere hvordan en økonomi fungerer. Dette vil gjøre deg bedre i stand til å forstå og å forklare årsaker til utviklingen i priser, renter og valutakurser. En god økonomisk forståelse er også avgjørende for ledelsesmessige beslutninger og for utforming og forståelsen av økonomisk politikk.

Emneoversikt
- Konjunkturer
- Perspektiver på høy- og lavkonjunktur
- Hvordan bedriftsledere kan forutsi og minimere kostnader som følger av konjunktursvingninger
- Finans- og Pengepolitikk
- Historisk perspektiv
- Inflasjonsstyring teori og praksis
- Offentlige finanser - Norge kontra utlandet
- Bedriftsøkonomisk kontra samfunnsøkonomisk lønnsomhet

Læringsmål samling 1: Våre kandidater skal kunne diskutere økonomiske problemstillinger som en økonom.
I et makroøkonomisk perspektiv betyr dette både situasjonsanalyser og effekter av økonomisk politikk.
Konkretisert:
- Kandidatene skal kunne beskrive økonomier ved hjelp av nasjonalregnskapsbegrep og sammenhenger.
- Kandidatene skal kjenne til, og kunne anvende relevante makroøkonomiske teorier og modeller det være seg både situasjonsanalyser og effekter av økonomisk politikk.

Kandidatene skal også kunne stille relevante spørsmål, finne relevant litteratur og kilder samt bruke kildekritikk for å skrive et vitenskapelig produkt knyttet til tema målkonflikter.


2. samling: Mikroøkonomi

I denne delen ønsker vi å formidle prinsipper for hvordan markedsøkonomier virker samt hvordan bedriftsledere tenker. Dette vil gi deg innsikt i problemstillinger som hvilke forhold bedriftsledere tar hensyn til når de fatter sine økonomiske beslutninger, hvilken betydning konkurransesituasjonen har og hvorfor lønnsomhet for et land kan være forskjellig fra bedriftsøkonomisk lønnsomhet.

Emneoversikt
- Tilbud og etterspørsel
- Elastisitet
- Kostnader
- Bedriftsøkonomisk lønnsomhet
- Analyse av markeder med ufullkommen konkurranse
- Samfunnsøkonomisk lønnsomhet

Læringsmål samling 2: Våre kandidater skal kunne diskutere økonomiske problemstillinger som en økonom.
I et mikroøkonomisk perspektiv betyr dette deskriptive beskrivelser av markedsøkonomiers virkemåte.
Konkretisering:
- Kandidatene skal kjenne til prinsipper innen mikroøkonomi for hvordan markedsøkonomier virker samt hvordan bedrifter innretter seg
- Kandidatene skal kunne beskrive hvorfor det kan være forskjell mellom bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk lønnsomhet


3 samling: Økonomisk historie

Denne delen skal gi deltakerne innsikt i hvordan bedrifter tidligere har håndtert endringer i de makroøkonomiske omgivelsene, og hvorfor slike endringer har funnet sted. I denne forbindelse legges det også vekt på å gi deltakerne kunnskap om hvor viktig forståelse for endringer i bedriftens kontekst – dvs. i kultur, institusjoner og teknologi - har for bedriftens beslutningssituasjon. Denne delen legger også vekt på å gi innsikt i hvor stor betydning økonomiske kriser har for bedriftens strategiske valg.

Emneoversikt
- Hvorfor og hvordan ble de nordiske landene rike?
- Store finansielle kriser og deres innvirkning på næringslivet.
- Strategivalg og endringer i pengepolitiske regimer. Et historisk perspektiv.

Læringsmål samling 3: Våre kandidater skal ha kunnskap om økonomisk historie
Konkretisering:
- Kandidatene skal kjenne til historiske endringer i makroøkonomiske rammebetingelser og hvordan bedrifter har tilpasset seg disse
- Kandidatene skal ha forståelse for viktigheten av hvordan endringer i en bedrifts rammebetingelser og kontekst påvirker beslutningssituasjonen
- Kandidatene skal være i stand til å bruke økonomisk historie til å forstå dagens situasjon og å kunne relatere kunnskapen til fremtidige problemstillinger


4. samling: Anvendt mikroøkonomi

I denne delen bygger vi videre på mikroøkonomien fra samling 2. Ved siden av spørsmål om hva som vil skje i forskjellige markedsformer stiller vi dermed også spørsmål om hvordan det bør være. I samfunnet ser vi mange eksempler hvor myndighetene er inne med sine reguleringer og inngrep, men når er dette økonomisk begrunnet og får vi dermed mer effektive løsninger? Ved siden av slike spørsmål knyttet til tema markedssvikt vil vi også studere bedrifters strategiske tenkning. Målet er å vise hvordan vi ved hjelp av en spillteoretisk tenkemåte, kan få innsikt i konkurranseforholdene i et samfunn.

Emneoversikt
- Markeder, effektivitet og fordeling
- Markedssvikt
- Skatteøkonomi
- Spillteori

Læringsmål samling 4: Våre kandidater skal kunne diskutere økonomiske problemstillinger som en økonom.
I et anvendt mikroøkonomisk perspektiv betyr dette både deskriptive og normative beskrivelser av markedsøkonomiers virkemåte.
Konkretisering:
Kandidatene skal kunne beskrive årsaker til markedssvikt og kunne drøfte tiltak som vil gi en mer effektiv utnyttelse av ressursene
Kandidatene skal ved hjelp av et spillteoretisk rammeverk kunne analysere strategiske valg og sannsynlige utfall.


5. samling: Bedriftsøkonomi

I denne samlingen gis innsikt i problemstillinger som hvilke forhold bedriftsledere tar hensyn til når de fatter sine økonomiske beslutninger og hvilken betydning konkurransesituasjonen har. Dessuten gi deltakerne kunnskaper og ferdigheter innen analyse av bedriftsøkonomiske problemstillinger. Hovedmålet er å anvende bedriftsøkonomisk kunnskap på mer omfattende problemstillinger, samt vise dette delvis i et tverrfaglig perspektiv. Bruk av case fra rollespillet og Excel vil bli anvendt på problemstillinger knyttet til budsjettering av resultat og kontantstrøm, netto nåverdi og risikostyring.

Emneoversikt
- Modellbygging
- Sammenligning av kontantstrøm og resultat
- Strategiske (fler periodiske) problemstillinger
- Forholdet mellom risiko og avkastning
- Prestasjonsmåling

Læringsmål samling 5: Våre kandidater skal ha innsikt i sentral økonomiske forhold som bedriftsledere tar hensyn til når de fatter økonomiske beslutninger
Konkretisering:
- Kandidatene skal kunne håndtere bedriftsøkonomiske problemstillinger av både en- og flerperiodisk karakter
- Kandidatene skal kunne gjennomføre analyser som sier noe om bedriftens historiske utvikling
- Kandidatene skal kunne ta hensyn til forskjellige risikoaspekter i en gitt beslutningssituasjon

6. samling: Anvendt økonomi og ledelse

Etter å ha vært igjennom programmets enkelte del emner vender vi i siste samling tilbake til kursets hovedmål - å forstå økonomiens virkemåte. Spørsmålet dreier seg om hvordan ressursene i et land som Norge kan utnyttes til det beste for hver enkelt og for samfunnet som helhet. For å befeste innsikten anvendes prinsipper og verktøy fra del kursene i praktiske case og øvelser.

Dermed trener du på å
- analysere endringer i økonomiske, politiske og sosiale vilkår
- analysere hvordan effekter av slike endringer påvirker grupper i samfunnet
- fastsette strategiske mål og planlegge og ta beslutninger i henhold til disse

I dette arbeidet lærer du også
- å tenke systematisk
- å arbeide i grupper
- å samarbeide grupper i mellom

Læringsmål samling 6: Våre kandidater skal kunne beskrive egen utvikling som økonom
Konkretisering:
- Kandidatene skal gjennom eksempler fra økonomi pensum kunne beskrive egen utvikling.
- Innen fagområdene skal kandidaten vise forståelse for hvordan en vitenskapelig fremgangsmåte for helhetlige lederbeslutninger skal gjøres.