MAN 2832/2833/2834/2835 Anvendt økonomi og ledelse

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

MAN 2832/2833/2834/2835 Anvendt økonomi og ledelse


Kursansvarlig
Anders Tveit, Emanuel Blattner, Stig Ytterstad, Sverre Knutsen

Institutt
Institutt for samfunnsøkonomi

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Hvordan tenker ledere i privat og offentlig sektor? Hva slags prinsipper går de etter når de tar sine beslutninger? Hva gjør de som lykkes og hvordan kan vi kvalitetssikre beslutninger over tid? Som samfunnsdeltakere ser vi daglig resultater i form av endringer i priser, renter og valutakurser. Etter gjennomført program skal du ha en dypere forståelse for hvorfor ledere gjør som de gjør. Slike kunnskaper er grunnleggende nyttige for alle mennesker i et samfunn og spesielt viktig for ledere. Tidligere studenter har brukt ord som lærerikt, morsomt, bra, engasjerende og interessant for å beskrive programmet. Grunnen er at vi har plukket ut nyttige, anvendbare kunnskaper innen fagfeltene ledelse, samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi og økonomisk historie. Disse presenteres i et pedagogisk opplegg som gjør at du som deltaker utnytter dine erfaringer, opplever et godt læringsmiljø og gjennom det føler mestring og læring.


Læringsmål
Kunnskapsmål
Etter gjennomført program skal du vite mer om hvordan en økonom tenker. Dette innebærer å forstå hvordan endringer i økonomiske rammevilkår påvirker bedriftens beslutningstakning.

Ferdighetsmål
Dette innebærer at du skal kunne anvende sentrale begrep, sammenhenger og økonomiske prinsipp i praktiske case, aktuelle og historiske.

Holdningsmål
Etter gjennomført program skal du kunne reflektere over teorier og tillært kunnskap og gjøre deg selvstendige oppfatninger i forhold til disse og utøvd praksis. Det er også et mål at du oppøver evnen til å reflektere over bedrifters samfunnsansvar i et større perspektiv.


Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Bass, Bernard M., Ronald E. Riggio. 2006. Transformational leadership. 2nd ed. L. Erlbaum Associates
Bowhill, Bruce. 2008. Business planning and control : integrating accounting, strategy and people. John Wiley & Sons
Fellman, Susanna ... [et al.], eds. 2008. Creating Nordic capitalism : the business history of a competitive periphery. Palgrave Macmillan
Schiller, Bradley R., Cynthia Hill, Sherri Wall. 2011. The economy today. 13th ed. McGraw-Hill


Annet:
Dessuten eventuelle artikler og case som oppgis ved program start.


Anbefalt litteratur
Bøker:
Avolio, Bruce J., Bernard M. Bass, eds. 2002. Developing potential across a full range of leadership : cases on transactional and transformational leadership. Lawrence Erlbaum Associates
Steigum, Erling. 2004. Moderne Makroøkonomi. Gyldendal akademisk. Kap 2


Emneoversikt
1.samling: Makroøkonomi
2. samling: Ledelse
3. samling: Økonomisk historie
4. samling: Mikroøkonomi
5. samling: Bedriftsøkonomi
6. samling: Anvendt økonomi og ledelse


Dataverktøy
PC og Excel benyttes i beslutningsprosessen. Programvaren er TOPSIM MacroEconomics.

Læreprosess og tidsbruk
Programmet går over to semestre og har i alt seks samlinger á tre dager. Vi starter med øvelser før teori. Øvelsene gjør det mulig å ta utgangspunkt i din erfaring og bakgrunn. Et godt læringsklima og følelsen av mestring er viktige forutsetninger for å oppnå et godt faglig resultat. Øvelsene i form av beslutningsspillet Makropoly, gir oss en felles referanseramme og synliggjør behovet for teori. Beslutningsspillet består i å overta ledende stillinger innen privat og offentlig sektor i et land. Siden rollespillet tar utgangspunkt i et samfunn gir det oss i neste omgang anledning til fordypning innen fagfeltene nevnt i emneoversikten. Innen hvert felt vil du møte faglige spesialister som knytter teorien til praktiske eksempler. Dette vil gi deg nyttige verktøy for bedre å forstå hvordan økonomien i et land virker.

Du vil få en teoretisk innsikt og forståelse for sentrale elementer innen transformasjonsledelse. Dette vil du gjøre gjennom å analysere konkrete organisasjons case.

Eksamen består av et prosjektarbeid og en avsluttende skriftlig eksamen. Prosjektarbeidet består av en prosess hvor deltakerne etter hver samling leverer inn en delbesvarelse knyttet til faget som nettopp er gjennomgått. Etter tilbakemeldinger og kommentarer kan besvarelsene endres så lenge programmet pågår. Det er endelig versjon av prosjektoppgaven som danner grunnlag for karakter i prosjektoppgavedelen.

Programmets frister må overholdes for å kunne delta.

Prosjektdeloppgaver med tidsfrister oppgis ved programstart.

Programmet er prosessorientert og forutsetter tilstedeværelse på alle samlinger.


Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer.


Eksamen
Det gis to karakterer i programmet:
Den ene (vekt 18 studiepoeng) er et prosjektarbeid som sammenfatter arbeidene i prosjektoppgaven. Den andre (vekt 12 studiepoeng) gis på bakgrunn av avsluttende fem timers skriftlig individuell eksamen. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave 24 studiepoeng, og fem timers skriftlig individuell eksamen 6 studiepoeng. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Eksamenskode(r)
MAN 28321 - Prosjektarbeid; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2832, 18 studiepoeng.
MAN 28331 - Individuell fem timers skriftlig eksamen; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2833, 12 studiepoeng.
Begge eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 28341 - Prosjektarbeid; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2834, 24 studiepoeng.
MAN 28351 - Individuell fem timers skriftlig eksamen; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2835, 6 studiepoeng.
Begge eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt på skriftlig eksamen.

Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Tilleggsinformasjon
1. samling: Makroøkonomi

På første samling introduseres beslutningsspillet Makropoly. Spillet begynner ved at vi fordeler roller før du tar stilling til situasjonen i et tenkt land lik Norge. Deretter prøver du ut virkemidler i forhold til mål du setter deg. Underveis kan du selv bedømme beslutningene ved å studere konsekvenser i modellen. Til slutt etter at alle har tatt sine endelige beslutninger, får vi resultatene i form av økonomisk vekst, inflasjon, arbeidsledighet, bedriftsøkonomiske resultater m.m. Med rapporter for den økonomiske situasjonen i landet som utgangspunkt, diskuterer vi målkonflikter og områder med forbedringspotensial. Ut over rene økonomikunnskaper trener du i rollespillet også på å tenke strategisk og på å løse komplekse problem.

Denne delen skal gi innsikt i sammenhenger mellom økonomiske resultater for et land og virkemidlene som benyttes. Vi skal studere hvordan forhold vi daglig observerer i form av endringer i renter, priser og valutakurser er et resultat av valg vi mennesker tar hver dag. Sentrale personer vi studerer er rollen statsministeren og sentralbanksjefen har i et land som Norge. Vi vil også formidle prinsipper for hvordan markedsøkonomier virker samt hvordan bedriftsledere tenker. Samt hvorfor lønnsomhet for et land kan være forskjellig fra bedriftsøkonomisk lønnsomhet.

Emneoversikt
- Konjunkturer
- Perspektiver på høy- og lavkonjunktur
- Hvordan bedriftsledere kan forutsi og minimere kostnader som følger av konjunktursvingninger
- Finans- og Pengepolitikk
- Historisk perspektiv
- Inflasjonsstyring teori og praksis
- Offentlige finanser - Norge kontra utlandet
- Bedriftsøkonomisk kontra samfunnsøkonomisk lønnsomhet

Læringsmål samling 1: Våre kandidater skal kunne tenke som en økonom.
I et makroøkonomisk perspektiv betyr dette både situasjonsanalyser og effekter av økonomisk politikk.
Konkretisert:
- Kandidatene skal ha innsikt i nasjonalregnskapsbegrep og sammenhenger
- Kandidatene skal kjenne til, og kunne anvende relevante makroøkonomiske teorier og modeller

2. samling: Ledelse

Transformasjonsledelse er en teori forankret i utviklende og motiverende lederskap. Forskning viser at ved utøvelse av denne lederformen får ledere og organisasjoner både mer fornøyde medarbeidere og bedre økonomiske resultater.
Gjennom teoretisk innsikt, og praktiske øvelser skal du øke forståelsen for og opparbeide bevisstheten om sentrale element innen dette lederparadigmet.

Emneoversikt
- Hvordan motivere medarbeidere gjennom samspill.
- Hvordan kunne gi og variere utfordringer til ansatte.
- Hvordan være bevisst samspillet med ansatte.
- Hvordan belønne individuelt på en god måte.

Bruk av lederstilstest vil være en del av grunnlaget for deltakernes individuelle mål som settes under kurset. På bakgrunn av resultatene fra spørreundersøkelsen, vil den enkelte deltaker sette seg utviklingsmål for sitt lederskap.

Læringsmål samling 2: Våre kandidater skal ha innsikt i transformasjonsledelse
Konkretisert:
- Kandidatene skal ha teoretisk innsikt og forståelse for sentrale elementer innen transformasjonsledelse
- Kandidatene skal kjenne til teoriens styrker og de innvendinger som er forbundet med transformasjonsledelse som en ledelsesretning
- Kandidatene skal gjennom en lederstils test være i stand til å sette seg konkrete mål for sitt lederskap

3 samling: Økonomisk historie

Denne delen skal gi deltakerne innsikt i hvordan bedrifter tidligere har håndtert endringer i de makroøkonomiske omgivelsene, og hvorfor slike endringer har funnet sted. I denne forbindelse legges det også vekt på å gi deltakerne kunnskap om hvor viktig forståelse for endringer i bedriftens kontekst – dvs. i kultur, institusjoner og teknologi - har for bedriftens beslutningssituasjon. Denne delen legger også vekt på å gi innsikt i hvor stor betydning økonomiske kriser har for bedriftens strategiske valg.

Emneoversikt
- Hvorfor og hvordan ble de nordiske landene rike?
- Store finansielle kriser og deres innvirkning på næringslivet.
- Strategivalg og endringer i pengepolitiske regimer. Et historisk perspektiv.

Læringsmål samling 3: Våre kandidater skal ha kunnskap om økonomisk historie
Konkretisering:
- Kandidatene skal kjenne til historiske endringer i makroøkonomiske rammebetingelser og hvordan bedrifter har tilpasset seg disse
- Kandidatene skal ha forståelse for viktigheten av hvordan endringer i en bedrifts rammebetingelser og kontekst påvirker beslutningssituasjonen
- Kandidatene skal være i stand til å bruke økonomisk historie til å forstå dagens situasjon og å kunne relatere kunnskapen til fremtidige problemstillinger
- Kandidatene skal kunne skrive et vitenskaplige ”paper”, stille relevante spørsmål, finne relevante litteratur og kilder samt bruke kildekritikk for å skrive et vitenskaplig produkt.

4. samling: Mikroøkonomi

I denne delen ønsker vi å formidle prinsipper for hvordan markedsøkonomier virker samt hvordan bedriftsledere tenker. Kurset skal gi innsikt i problemstillinger som hvilke forhold bedriftsledere tar hensyn til når de fatter sine økonomiske beslutninger, hvilken betydning konkurransesituasjonen har og hvorfor lønnsomhet for et land kan være forskjellig fra bedriftsøkonomisk lønnsomhet.

Emneoversikt
- Bedriftsøkonomisk lønnsomhet
- Analyse av markeder med ufullkommen konkurranse
- Samfunnsøkonomisk lønnsomhet

Læringsmål samling 4: Våre kandidater skal kunne tenke som en økonom.
I et mikroøkonomisk perspektiv betyr dette deskriptive og normative beskrivelser av markedsøkonomiers virkemåte.
Konkretisering:
- Kandidatene skal kjenne til prinsipper innen mikroøkonomi for hvordan markedsøkonomier virker samt hvordan bedrifter innretter seg
- Kandidatene skal kunne beskrive hvorfor det kan være forskjell mellom bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk lønnsomhet

5. samling: Bedriftsøkonomi

I denne samlingen gis innsikt i problemstillinger som hvilke forhold bedriftsledere tar hensyn til når de fatter sine økonomiske beslutninger og hvilken betydning konkurransesituasjonen har. Dessuten gi deltakerne kunnskaper og ferdigheter innen analyse av bedriftsøkonomiske problemstillinger. Hovedmålet er å anvende bedriftsøkonomisk kunnskap på mer omfattende problemstillinger, samt vise dette delvis i et tverrfaglig perspektiv. Bruk av case fra rollespillet og Excel vil bli anvendt på problemstillinger knyttet til budsjettering av resultat og kontantstrøm, netto nåverdi og risikostyring.

Emneoversikt
- Modellbygging
- Sammenligning av kontantstrøm og resultat
- Strategiske (flerperiodiske) problemstillinger
- Forholdet mellom risiko og avkastning
- Prestasjonsmåling

Læringsmål samling 5: Våre kandidater skal ha innsikt i sentral økonomiske forhold som bedriftsledere tar hensyn til når de fatter økonomiske beslutninger
Konkretisering:
- Kandidatene skal kunne anvende tradisjonelle regnskapsoppsett til bedriftsøkonomisk analyse i en beslutningssituasjon
- Kandidatene skal kunne håndtere bedriftsøkonomiske problemstillinger av flerperiodisk karakter
- Kandidatene skal kunne gjennomføre analyser som sier noe om bedriftens historiske utvikling
- Kandidatene skal kunne ta hensyn til forskjellige risikoaspekter i en gitt beslutningssituasjon

6. samling: Anvendt økonomi og ledelse

Etter å ha vært igjennom programmets enkelte del emner vender vi i siste samling tilbake til kursets hovedmål - å forstå økonomiens virkemåte. Spørsmålet dreier seg om hvordan ressursene i et land som Norge kan utnyttes til det beste for hver enkelt og for samfunnet som helhet. For å befeste innsikten anvendes prinsipper og verktøy fra del kursene i case og rollespill.

Dermed trener du på å
- analysere endringer i økonomiske, politiske og sosiale vilkår
- analysere hvordan effekter av slike endringer påvirker grupper i samfunnet
- fastsette strategiske mål for gruppen du leder
- planlegge og ta beslutninger i henhold til egne mål

I dette arbeidet lærer du også
- å tenke systematisk
- å arbeide i grupper
- å samarbeide grupper i mellom

Siden dette er siste samlingen vil en gjennomgang av og refleksjon over hvordan den enkelte har utviklet seg som transformasjonsleder, også stå sentralt. I forhold til målene i transformasjonsledelse som ble satt da programmet startet, ser vi nærmere på hvordan utviklingsprosessen har gått. Tilbakeblikket vil også relateres til teori på området. Slik søkes lærings- og teoriprosessen å forankres.

Læringsmål samling 6: Våre kandidater skal kunne beskrive egen utvikling som økonom og som transformasjonsleder.
Konkretisering:
- Kandidatene skal gjennom eksempler fra økonomi pensum kunne beskrive egen utvikling i forståelsen av økonomiens virkemåte.
- Kandidatene skal kunne basert på mål for eget utviklingsarbeid innen transformasjonsledelse, foreta en kritisk refleksjon basert på denne prosessen.
- I sin beskrivelse av utvikling i forståelsen av økonomien virkemåte og i utviklingsarbeidet innen transformasjonsledelse skal kandidaten vise forståelse for hvordan et vitenskapelig produkt skrives.