MAN 2434/2435/2436/2437 Prosjektledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN
MAN 2434/2435/2436/2437 Prosjektledelse - KONTINUASJONSEKSAMEN
Gjennom dette programmet blir deltakerne godt rustet til å lede prosjekter og til å utnytte prosjekt som arbeidsform i egen organisasjon.
Vi har to gjennomføringsmodeller. Den ene er en ordinær gjennomføring av Master of Managementprogrammer den andre er en nettbasert gjennomføring hvor vi kombinerer 8 samlingsdager i Nydalen med nettaktiviteter. Innhold, evaluering og krav er de samme for de to gjennomføringsmodellene.
Deltakerne skal etter endt kurs ha utviklet seg i forhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:
- ha kunnskap om sentrale temaer og problemstillinger innenfor prosjektledelsesområdet, knyttet til planlegging, organisering, gjennomføring og oppfølging av prosjekter
- ha kunnskap om relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innenfor dette fagområdet
- ha kunnskap om grunnleggende teorier, metoder og begreper innenfor prosjektledelsesområdet
- kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor prosjektledelsesområdet
- ha kunnskap om prosjektledelsesområdet historie, tradisjoner og egenart
Deltakerne skal etter endt kurs ha utviklet seg i forhold til følgende mål for ferdigheter:
- kunne vurder prosjektet i et kost-nytte perspektiv, risiko knyttet til prosjektet, dets muligheter og dets potensial for gevinstrealisering
- kunne tilrettelegge for god prosjektoppstart og gjennomføring ved å etablere et godt fundament for prosjektet
- kunne planlegge prosjekter på hensiktsmessig vis
- kunne legge til rette for situasjonstilpasset organisering av prosjektet, fordeling av roller ansvar og myndighet
- kunne gjennomføre interessentanalyse og velge hensiktsmessige strategier for situasjonstilpasset interessenthandtering
- kunne følge opp og evaluere prosjektet
- kunne analysere en prosjektgruppes utvikling
- kunne analysere prosjektlederstiler i ulike kontekster
- kunne analysere og bedømme organisasjoners prosjektmodenhet og utvikling i et prosjektperspektiv
- kunne sette og analysere prosjektet i et strategisk perspektiv
Deltakerne skal etter endt kurs ha utviklet seg i forhold til følgende mål for holdninger:
- kunne holde seg oppdatert om sentral kunnskap innenfor prosjektledelsesområdet og videreutvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor prosjektledelsesområdet
- kunne forholde seg kritisk til fagets utvikling og fokus
- ønske å reflektere i forhold til egen gjennomføring av prosjekter, tilpasse teori og verktøy til egen praksis, strebe etter å stadig utvikle egen prosjektpraksis
- ønske å handle ansvarlig med tanke på å ta vare på og videreformidle læringserfaringer knyttet til prosjektgjennomføring
1. samling – Prosjektifisering og prosjektets fundament
2. samling – Planlegging og håndtering av usikkerhet
3. samling – Organisering og relasjoner
4. samling – Oppfølgingen av prosjektet og læring gjennom prosjektarbeid
5. samling – Lederskap og teamarbeid i prosjektet
6. samling – Den prosjektorienterte virksomheten
Programmet foreleses over seks samlinger, totalt ca. 150 timer.
I forbindelse med prosjektoppgaven blir det gitt personlig veiledning. Generelt kan en student forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student for de som tar dette programmet som et vanlig program. For studenter som tar programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave. Veiledningen skjer i stor utstrekning i tilknytning til samlingene etter dagens undervisning. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige samlingene.
Nettbasert gjennomføring
Programmet tilbys også som en kombinasjon av intensivsamlinger (4 samlinger a 2 dager ved BI Oslo i Nydalen) og nettundervisning. Samlingene inneholder temaforelesninger, gruppearbeid, refleksjonsøvelser og veiledning. Undervisning på nettet foregår i sin helhet via it's learning (internettbasert læringsplattform). Hensikten med de organiserte nettaktivitetene er å arbeide med ulike tema i pensum, spesielt de som ikke foreleses på samlingene. Det forventes at studentene er innom kurssidene på nettet daglig i disse periodene og at de deltar i aktivitetene som skjer på nettet.
Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 18 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil 2 studenter.
1. samling: Prosjektifisering og prosjektets fundament
Omfang
3 dager (25 timer)
Læringsmål
Forståelse for hva et prosjekt er og hvorfor prosjekt kan oppfattes på forskjellig måte. Hva man bør vite før et prosjekt blir startet
Emneoversikt
Forskjellige perspektiver på prosjektledelse, forskjellige typer av prosjekter, Prosjektmodeller (PSO, vannfallsmodellen, stage gates, PMBOK)
Evaluering av prosjektforslag
Tilrettelegging for gevinstrealisering - prosjekt som investering
Prosjektstrategier
Interessentanalyse
Utforming av mandat (formål, mål, styringsfilosofi)
Bøker – pensum for samlingen
Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3. Kap. 1-3.
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1. Kap. 1,3-7.
Artikler – pensum for samlingen
Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven
Utveksling av ideer til studentprosjekter; "Prosjekt-torg"
Foreløpig valg av prosjekt
Metodeinnføring
2. samling: Planlegging og håndtering av usikkerhet
Omfang
3 dager (25 timer)
Læringsmål
Grunnprinsippene for moderne prosjektplanlegging, aktuelle planleggingsteknikker, forståelse for usikkerhet
Emneoversikt
Planleggingsprinsipper i moderne prosjektarbeid
Overordnet prosjektplanlegging
Detaljplanlegging av prosjekt
Estimering av tid og ressursbruk
Usikkerhet og planlegging
Eksempler på bruk av dataverktøy
Bøker – pensum for samlingen
Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 4.
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Artikler – pensum for samlingen
Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven
Presisering av problemstillinger
Datainnsamlingsmetoder
Endelig valg av studentprosjekt
3. samling: Organisering og relasjoner
Omfang
3 dager (25 timer)
Læringsmål
Grunnprinsippene for hvordan moderne prosjektarbeid kan organiseres, ansvarsfordelingen mellom prosjekt og basisorganisasjonen, forståelse for organisasjonskulturens betydning
Emneoversikt
Organisatoriske utfordringer ved prosjektarbeidsformen
Strukturering av en prosjektorganisasjon (hierarki, byråkrati, matrise, nettverk)
Koplinger mellom prosjekt og basisorganisasjon (full, delt og null autoritet)
Roller og ansvar i prosjektarbeid
Forskjellige sentrale organiseringsprosesser (dimensjonering, etablering, rekruttering, oppstart, gjennomføring og avslutning)
Organisasjonskulturen i prosjektet
Prosjektet i lys av dets kontekst og relasjoner
Bøker – pensum for samlingen
Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 5.
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1, kap. 11.
Artikler – pensum for samlingen
Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven
Disposisjon og veiledning
Eventuell presentasjon av utkast
4. samling: Oppfølgingen av prosjektet og læring gjennom prosjektarbeid
Omfang
3 dager (25 timer)
Læringsmål
Grunnprinsippene for oppfølging og kontroll med prosjektet, kommunikasjon internt og eksternt, læring som følge av prosjektarbeidet
Emneoversikt
Oppfølgingen av prosjektgjennomføringen
Måling av framdrift i tid og volum, måling av kostnadsforbruk og beregning av kostnadseffektivitet
Prosjektdokumentasjon
Løpende evaluering og etter-evaluering
Kritiske suksessfaktorer (eks. PEVS), Earned Value, helhetlige vurderingsmetoder
Prosjektintern og -ekstern kommunikasjon
Læring gjennom prosjektarbeid, kunnskapsutvikling og kunnskapsoverføring
Prosjektkontorets rolle.
Bøker – pensum for samlingen
Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 6.
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1, kap. 8-10.
Artikler – pensum for samlingen
Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven
Veiledning
5. samling: Lederskap og teamarbeid i prosjektet
Omfang
3 dager (25 timer)
Læringsmål
Grunnprinsippene for lederskap og teamarbeid
Emneoversikt
Prosjektledelse, temporær ledelse og endringsledelse
Typer av lederskap
Prosjektet som teamarbeid
Bøker – pensum for samlingen
Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 7.
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1, kap. 12-13.
Artikler – pensum for samlingen
Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven
Arbeid med problemstillinger
Veiledning
Eventuell presentasjon av prosjektoppgaven
6. samling: Den prosjektorienterte virksomheten
Omfang
3 dager (25 timer)
Læringsmål
Ledelse av programmer og porteføljer, den videre utviklingen av prosjektfaget
Emneoversikt
Flerprosjektledelse, programmer og porteføljer
Prosjektmodenhet i virksomheten
Profesjonaliseringen av prosjektfaget, sertifisering
Veien videre - ledelse og prosjektledelse
Bøker – pensum for samlingen:
Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 8.
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1, kap. 2, 14-15.
Artikler – pensum for samlingen:
Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven
Veiledning
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Eksamenskategori | Vekting | Tilsyn | Varighet | Hjelpemidler | Gruppering | Kommentar eksamen |
---|---|---|---|---|---|---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: MAN 24341 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: - | 100 | Nei | 2 Semester | Gruppe/Individuell (1 - 3) | Prosjektarbeid, 18 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2434. | |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: MAn 24351 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: - | 100 | Ja | 5 Time(r) |
| Individuell | 5-timers skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2435. |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: MAN 24361 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: - | 100 | Nei | 2 Semester | Gruppe/Individuell (1 - 2) | Prosjektarbeid, 24 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2436. | |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: MAN 24371 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: - | 100 | Ja | 5 Time(r) |
| Individuell | 5-timers skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2437. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.