MAN 2434/2435/2436/2437 Prosjektledelse
Kursansvarlig Jonas Söderlund, Anne Live Vaagaasar
Institutt Institutt for ledelse og organisasjon
Semester Høst; Vår
Studiepoeng 30
Undervisningsspråk Norsk
Innledning Gjennom dette programmet blir deltakerne godt rustet til å lede prosjekter og til å utnytte prosjekt som arbeidsform i egen organisasjon.
Vi har to gjennomføringsmodeller. Den ene er en ordinær gjennomføring av Master of Managementprogrammer den andre er en nettbasert gjennomføring hvor vi kombinerer 8 samlingsdager i Nydalen med nettaktiviteter. Innhold, evaluering og krav er de samme for de to gjennomføringsmodellene.
Læringsmål Deltakerne skal etter endt kurs ha utviklet seg i forhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:
-
ha kunnskap om sentrale temaer og problemstillinger innenfor prosjektledelsesområdet, knyttet til planlegging, organisering, gjennomføring og oppfølging av prosjekter
-
ha kunnskap om relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innenfor dette fagområdet
-
ha kunnskap om grunnleggende teorier, metoder og begreper innenfor prosjektledelsesområdet
-
kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor prosjektledelsesområdet
- ha kunnskap om prosjektledelsesområdet historie, tradisjoner og egenart
Deltakerne skal etter endt kurs ha utviklet seg i forhold til følgende mål for ferdigheter:
-
kunne vurder prosjektet i et kost-nytte perspektiv, risiko knyttet til prosjektet, dets muligheter og dets potensial for gevinstrealisering
-
kunne tilrettelegge for god prosjektoppstart og gjennomføring ved å etablere et godt fundament for prosjektet
-
kunne planlegge prosjekter på hensiktsmessig vis
-
kunne legge til rette for situasjonstilpasset organisering av prosjektet, fordeling av roller ansvar og myndighet
-
kunne gjennomføre interessentanalyse og velge hensiktsmessige strategier for situasjonstilpasset interessenthandtering
-
kunne følge opp og evaluere prosjektet
-
kunne analysere en prosjektgruppes utvikling
-
kunne analysere prosjektlederstiler i ulike kontekster
-
kunne analysere og bedømme organisasjoners prosjektmodenhet og utvikling i et prosjektperspektiv
- kunne sette og analysere prosjektet i et strategisk perspektiv
Deltakerne skal etter endt kurs ha utviklet seg i forhold til følgende mål for holdninger:
-
kunne holde seg oppdatert om sentral kunnskap innenfor prosjektledelsesområdet og videreutvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor prosjektledelsesområdet
-
kunne forholde seg kritisk til fagets utvikling og fokus
-
ønske å reflektere i forhold til egen gjennomføring av prosjekter, tilpasse teori og verktøy til egen praksis, strebe etter å stadig utvikle egen prosjektpraksis
- ønske å handle ansvarlig med tanke på å ta vare på og videreformidle læringserfaringer knyttet til prosjektgjennomføring
Forkunnskaper Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.
Obligatorisk litteratur Bøker: Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse : et organisasjonsperspektiv. NKI-forlaget
Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed. McGraw-Hill
Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens : perspektiv på konkurrenskraft. Liber
Artikkelsamling: Artikkelsamling
Anbefalt litteratur Bøker: Andersen, Erling S., Kristoffer Grude og Tor Haug. 2009. Målrettet prosjektstyring. 6. utg. NKI Forlaget
Jessen, Svein Arne. 2000. Prosjektarbeid og konsekvensanalyser. 2. utg. Universitetsforlaget
Jessen, Svein Arne. 2005. Mer effektivt prosjektarbeid i offentlig og privat virksomhet.. 3. utg. Universitetsforlaget
Emneoversikt 1. samling – Prosjektifisering og prosjektets fundament 2. samling – Planlegging og håndtering av usikkerhet 3. samling – Organisering og relasjoner 4. samling – Oppfølgingen av prosjektet og læring gjennom prosjektarbeid 5. samling – Lederskap og teamarbeid i prosjektet 6. samling – Den prosjektorienterte virksomheten
Dataverktøy Ingen
Læreprosess og tidsbruk Programmet foreleses over seks samlinger, totalt ca. 150 timer.
I forbindelse med prosjektoppgaven blir det gitt personlig veiledning. Generelt kan en student forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student for de som tar dette programmet som et vanlig program. For studenter som tar programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer. Veiledningen skjer i stor utstrekning i tilknytning til samlingene etter dagens undervisning. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige samlingene.
Nettbasert gjennomføring Programmet tilbys også som en kombinasjon av intensivsamlinger (4 samlinger a 2 dager ved BI Oslo i Nydalen) og nettundervisning. Samlingene inneholder temaforelesninger, gruppearbeid, refleksjonsøvelser og veiledning. Undervisning på nettet foregår i sin helhet via it's learning (internettbasert læringsplattform). Hensikten med de organiserte nettaktivitetene er å arbeide med ulike tema i pensum, spesielt de som ikke foreleses på samlingene. Det forventes at studentene er innom kurssidene på nettet daglig i disse periodene og at de deltar i aktivitetene som skjer på nettet.
Eksamen Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 18 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil 2 studenter.
Eksamenskode(r) MAN 24341 - Prosjektarbeid, 18 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2434.
MAN 24351 - 5-timers skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2435.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 24361 - Prosjektarbeid, 24 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2436.
MAN 24371 - 5-timers skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2437.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.
Hjelpemidler til eksamen BI-definert kalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II PlusTM
Kontinuasjon Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Tilleggsinformasjon 1. samling: Prosjektifisering og prosjektets fundament Omfang 3 dager (25 timer)
Læringsmål Forståelse for hva et prosjekt er og hvorfor prosjekt kan oppfattes på forskjellig måte. Hva man bør vite før et prosjekt blir startet
Emneoversikt Forskjellige perspektiver på prosjektledelse, forskjellige typer av prosjekter, Prosjektmodeller (PSO, vannfallsmodellen, stage gates, PMBOK) Evaluering av prosjektforslag Tilrettelegging for gevinstrealisering - prosjekt som investering Prosjektstrategier Interessentanalyse Utforming av mandat (formål, mål, styringsfilosofi)
Bøker – pensum for samlingen Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3. Kap. 1-3. Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1. Kap. 1,3-7.
Artikler – pensum for samlingen Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven Utveksling av ideer til studentprosjekter; "Prosjekt-torg" Foreløpig valg av prosjekt Metodeinnføring
2. samling: Planlegging og håndtering av usikkerhet Omfang 3 dager (25 timer)
Læringsmål Grunnprinsippene for moderne prosjektplanlegging, aktuelle planleggingsteknikker, forståelse for usikkerhet
Emneoversikt Planleggingsprinsipper i moderne prosjektarbeid Overordnet prosjektplanlegging Detaljplanlegging av prosjekt Estimering av tid og ressursbruk Usikkerhet og planlegging Eksempler på bruk av dataverktøy
Bøker – pensum for samlingen Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 4. Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed
Artikler – pensum for samlingen Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven Presisering av problemstillinger Datainnsamlingsmetoder Endelig valg av studentprosjekt
3. samling: Organisering og relasjoner Omfang 3 dager (25 timer)
Læringsmål Grunnprinsippene for hvordan moderne prosjektarbeid kan organiseres, ansvarsfordelingen mellom prosjekt og basisorganisasjonen, forståelse for organisasjonskulturens betydning
Emneoversikt Organisatoriske utfordringer ved prosjektarbeidsformen Strukturering av en prosjektorganisasjon (hierarki, byråkrati, matrise, nettverk) Koplinger mellom prosjekt og basisorganisasjon (full, delt og null autoritet) Roller og ansvar i prosjektarbeid Forskjellige sentrale organiseringsprosesser (dimensjonering, etablering, rekruttering, oppstart, gjennomføring og avslutning) Organisasjonskulturen i prosjektet Prosjektet i lys av dets kontekst og relasjoner
Bøker – pensum for samlingen Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 5. Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1, kap. 11.
Artikler – pensum for samlingen Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven Disposisjon og veiledning Eventuell presentasjon av utkast
4. samling: Oppfølgingen av prosjektet og læring gjennom prosjektarbeid Omfang 3 dager (25 timer)
Læringsmål Grunnprinsippene for oppfølging og kontroll med prosjektet, kommunikasjon internt og eksternt, læring som følge av prosjektarbeidet
Emneoversikt Oppfølgingen av prosjektgjennomføringen Måling av framdrift i tid og volum, måling av kostnadsforbruk og beregning av kostnadseffektivitet Prosjektdokumentasjon Løpende evaluering og etter-evaluering Kritiske suksessfaktorer (eks. PEVS), Earned Value, helhetlige vurderingsmetoder Prosjektintern og -ekstern kommunikasjon Læring gjennom prosjektarbeid, kunnskapsutvikling og kunnskapsoverføring Prosjektkontorets rolle.
Bøker – pensum for samlingen Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 6. Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1, kap. 8-10.
Artikler – pensum for samlingen Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven Veiledning
5. samling: Lederskap og teamarbeid i prosjektet Omfang 3 dager (25 timer)
Læringsmål Grunnprinsippene for lederskap og teamarbeid
Emneoversikt Prosjektledelse, temporær ledelse og endringsledelse Typer av lederskap Prosjektet som teamarbeid
Bøker – pensum for samlingen Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 7. Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1, kap. 12-13.
Artikler – pensum for samlingen Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven Arbeid med problemstillinger Veiledning Eventuell presentasjon av prosjektoppgaven
6. samling: Den prosjektorienterte virksomheten Omfang 3 dager (25 timer)
Læringsmål Ledelse av programmer og porteføljer, den videre utviklingen av prosjektfaget
Emneoversikt Flerprosjektledelse, programmer og porteføljer Prosjektmodenhet i virksomheten Profesjonaliseringen av prosjektfaget, sertifisering Veien videre - ledelse og prosjektledelse
Bøker – pensum for samlingen: Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse: Et organisasjonsperspektiv. Bekkestua: NKI forlaget. ISBN 82-562-6129-3, kap. 8. Larson, Erik W., Clifford F. Gray. 2011. Project management : the managerial process. 5th ed Söderlund, Jonas. 2005. Projektledning & projektkompetens. Malmö, Sverige: Liber. ISBN 91-47-07579-1, kap. 2, 14-15.
Artikler – pensum for samlingen: Se artikkelsamling
Prosjektoppgaven Veiledning
|