MAN 2115/2116/2225/2226 Økonomi for beslutningstakere - KONTINUASJONSEKSAMEN
MAN 2115/2116/2225/2226 Økonomi for beslutningstakere - KONTINUASJONSEKSAMEN
Har din karriere resultert i økt ansvar og beslutningsmyndighet?
Føler du behov for å bedre din forståelse av de økonomiske sammenhengene i din virksomhet?
Forståelse av økonomiske sammenhenger og problemstillinger er essensielt for alle beslutningstakere i en organisasjon.
Programmet ”Økonomi for beslutningstakere” inngår i det bedriftsøkonomiske fagområdet og består av temaer innenfor økonomistyring, finans, regnskap, mikroøkonomi og metode, temaer som på en naturlig og pedagogisk måte er knyttet sammen for å gi deltakerne et helhetsbilde av hvordan bedriftsøkonomi kan og bør anvendes i beslutningssammenheng.
Etter endt kursprogram skal studentene ha ervervet bedriftsøkonomisk forståelse. Deltakerne skal ha fått kunnskap om hvilke modeller beslutningstakere bør velge under ulike beslutningssituasjoner. Forståelse for hvilke begrensninger som ligger i bruken av de enkelte beslutningsmodeller er en vesentlig del av læringsprosessen. Deltakerne skal bli i stand til å kommunisere om økonomisk informasjon og kunne bidra i drøftelser rundt betydningene og konsekvensene av de resultater modellene gir.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om samspillet mellom økonomisk teori, økonomiske modeller og økonomiske informasjonskilder. En kunnskap som er en forutsetning for å kunne fatte optimale bedriftsøkonomiske beslutninger.
Etter endt program skal studentene kunne:
- Anvende bedriftsøkonomisk fagterminologi
- Fremskaffe relevant beslutningsinformasjon med hensyn til hvor mye ressurser en beslutning vil forbruke
- Lese og forstå sentrale deler av en virksomhets regnskapsinformasjon
- Anvende netto nåverdimetoden i praksis som et prosjektanalyseverktøy
Etter endt kurs skal studentene ha tilegnet seg forståelse for styrker og svakheter med bedriftsøkonomisk modellering. Studentene skal ha innsett at modellering er svært viktig for å kunne belyse viktigheten av de ulike underliggende parametre, men samtidig skal de ha fått forståelse for at det er svært sjelden en økonomisk beslutningsmodell klarer å kvantifisere alle relevante beslutningsfaktorer i økonomiske tallstørrelser.
Samling 1: Ledelsesmessige utfordringer og økonomisk styring
Samling 2: Målstyring og aktivitetsbasert kostnadsforståelse
Samling 3: Strategiske beslutninger
Samling 4: Simuleringsspill
Samling 5: Regnskapsanalyse, kredittvurdering og arbeidskapitalstyring
Samling 6: Økonomisk vekst og fall og fremføring av prosjektoppgaver
Programmet foreleses over fem samlinger, totalt ca 150 timer.
Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.
Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 12 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 18 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i gruppe på intill to studenter.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Eksamenskategori | Vekting | Tilsyn | Varighet | Hjelpemidler | Gruppering | Kommentar eksamen |
---|---|---|---|---|---|---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: MAN 21151 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: - | 100 | Nei | 2 Semester | Gruppe/Individuell (1 - 3) | Prosjektarbeid, 12 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2115. | |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: MAN 21161 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: - | 100 | Ja | 4 Time(r) |
| Individuell | 4 timers skriftlig eksamen, 18 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2116. |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: MAN 22251 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: - | 100 | Nei | 2 Semester | Gruppe/Individuell (1 - 2) | Prosjektarbeid, 24 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2225. | |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Eksamenskode: MAN 22261 Karakterskala: ECTS Sensorordning: Intern og ekstern sensor Kontinuasjon: - | 100 | Ja | 4 Time(r) |
| Individuell | 4 timers skriftlig eksamen, 6 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2226. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.