JOU 3557 Undersøkende journalistikk - KONTINUASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
JOU 3557 Undersøkende journalistikk - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kursansvarlig
Guri Hjeltnes
Institutt
Institutt for kommunikasjon - kultur og språk
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Læringsmål
I dette kurset skal studentene lære seg kritiske undersøkelsesmetoder i journalistikk og jobbe systematisk med å grave fram eksklusive nyheter blant annet i databaser, registre og arkiver. Kurset legger særlig vekt på å lære studentene avansert digital research og datastøttet journalistikk (CAR) gjennom praktiske øvelser. Studentene skal få utviklet kildekritiske ferdigheter og forståelse for pressens ansvar for å overvåke og avdekke kritikkverdige forhold i samfunnet.
Kunnskapsmål
- Studentene skal bli kjent med den undersøkende journalistikkens utvikling og rolle i dagens mediebilde, særlig de muligheter og utfordringer som ligger i å arbeide med og presentere undersøkende journalistikk på nettet i en hektisk nyhetshverdag.
- Studentene skal tilegne seg detaljert kunnskap om juridiske og etiske føringer for den undersøkende journalistikken. Studentene skal også gjøres kjent med ulike søkemotorer, arkiv og registerressurser både i inn- og utland og lære hvordan disse kan tappes.
- Studentene skal opparbeide evne til å analysere kompleks informasjon og gjøre vurderinger av informasjonens validitet og reliabilitet.
Ferdighetsmål
- Studentene bli i stand til så bygge kildenettverk og drive kildepleie innenfor gjeldene etiske og juridiske rammer.
- Studentene skal beherske avansert intervjuteknikk, og gjennom praktiske oppgaver skal studentene opparbeide inngående kunnskap om kildekritikk og informasjonsinnsamling på internett, med en særlig vekt på databasesøk og systematisering av store datamengder.
- Studentene skal kunne bygge egne databaser og samle informasjon gjennom crowd sourcing-prosjekter og bruk av open source-verktøy.
Holdningsmål
Gjennom møter med folk fra praksisfeltet – både journalister og profesjonelle kilder – skal studentene trenes i kildekritiske ferdigheter og bevisstgjøring omkring ansvar, integritet og lojalitet, derunder kildepleie og forsvarlig forhold til kildene.
Forkunnskaper
Gjennomført kurset i Nyhetsjournalistikk.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Hjeltnes, Guri og Morten Møller Warmedal, red. 2012. Gravende journalistikk. Gyldendal akademisk. Ca 400 sider
Nedrelid, Tord E., Ståle de Lange Kofoed. 2009. Digital sporhund : søk på Internett med journalistisk metode. IJ-forlaget. 152 sider
Artikkelsamling:
Guri Hjeltnes. Kompendium i Undersøkende journalistikk med aktuelle artikler - i en medieverden i rask digital bevegelse. Handelshøyskolen BI. Ca 40-50 sider
Anbefalt litteratur
Bøker:
De Burgh, Hugo ... [et al.], ed. 2008. Investigative journalism. 2nd ed. Routledge
Emneoversikt
- Kildekritikk i undersøkende journalistikk
- Kildekritikk på internett
- Undersøkende metode/økonomisk kriminalitet
- Metoder for undersøkende systemkritikk
Dataverktøy
Windows Movie Maker og annen gratis programvare på nettet. It's learning.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset vil bli gjennomført med en kombinasjon av forelesninger, aktivisering og veiledning med praktiske oppgaver og case. De skal gjennom kurset gjennomføre graveprosjekt der metodene de har lært for undersøkende journalistisk arbeid tas i bruk. De skal dokumentere stegene i arbeidet gjennom en egenvurdering som også inneholder kildekritiske og etiske refleksjoner - enten spesifikt knyttet til prosjektarbeidet, eller av mer generell karakter.
Anbefalt tidsbruk for studentene:
Aktivitet | Timebruk |
Deltakelse i undervisningen | 27 |
Forberedelse til forelesning/lese litteratur | 90 |
Gruppearbeid og oppgaveløsing | 23 |
Mappearbeid | 20 |
Veiledning m/forberedelser | 6 |
Selvstudium el kollokvier | 10 |
Eksamen/case til eksamen | 24 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Endelig karakter i kurset fastsettes på grunnlag av følgende elementer:
Del 1: Mappeevaluering, teller 60%
Oppgaven skal innleveres for sensur og skal bestå av:
- Et skriftlig undersøkende prosjekt i tekstform. Alternativt et digitalt undersøkende prosjekt (levende bilder med lyd eller stillbilder med lyd og tekst). Dersom man leverer et digitalt undersøkende prosjekt må dette leveres på USB minnepinne merket med studentnummer og eksamenskode.
- Egenvurdering (se beskrivelse under Læreprosess).
Innleveringen kan løses individuelt eller to studenter sammen.
Del 2: 72-timers individuell hjemmeeksamen, teller 40%
Hjemmeeksamen utleveres i slutten av semesteret.
Både oppgaven og hjemmeeksamen må bestås for å få endelig karakter i kurset.
Eksamenskode(r)
JOU 35571 - Mappeevaluering, teller 60 % for å oppnå karakter i kurset JOU 3557 Undersøkende journalistikk, 7,5 studiepoeng.
JOU 35572 - 72-timers individuell hjemmeeksamen, teller 40 % for å oppnå karakter i kurset JOU 3557 Undersøkende journalistikk, 7,5 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Kontinuasjon
Kurset ble undervist siste gang høsten 2011.
Det tilbys ekstraordinær kontinuasjonseksamen våren 2014 og siste gang våren 2015 (vedtatt i UUV 24.09.13).
Tilleggsinformasjon
© Copyright Handelshøyskolen BI