BIK 3707 Sosiale medier
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014
|
BIK 3707 Sosiale medier
Kursansvarlig
Cecilie Staude
Institutt
Institutt for markedsføring
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
7,5
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Mediemarkedet og tradisjonelle kommunikasjonsmønstre er i dramatisk endring. Sosiale nettverk som Facebook, Twitter og blogg skaper nye arenaer for politikk, samfunnsdebatt og meningsutveksling, og blir derfor spådd en stadig viktigere demokratisk rolle.
Sosiale nettverk har skapt nye møteplasser og muligheter for å dele informasjon, kunnskap og erfaringer i et omfang vi aldri tidligere har sett. Dette byr også på muligheter og utfordringer for merkevarer, bedrifter, organisasjoner, politiske partier, medier og andre som har et bevisst forhold til eget omdømme- og kommunikasjonsarbeid. Viktig er det derfor å forstå hvilke nye krav som stilles for å kommunisere effektivt og troverdig med dem man ønsker å nå.
Læringsmål
-
Kunnskapsmål
- Etablere kunnskap om hvordan sosiale medier og et fragmentert medielandskap endrer premisser for virksomhetens kommunikasjon
- Skape forståelse for sentrale drivkrefter for relasjonsbygging til virksomhetens interessenter i sosiale medier
- Forstå samspillet mellom sosiale medier og tradisjonelle medier slik at kanalenes særtrekk og unike egenskaper tilpasses virksomhetens kommunikasjonsoppgaver
- Kunne redegjøre for endringstrekk ved markedkommunikasjonen som et produkt av økt brukerdeltagelse i sosiale medier
- Kunne skape personlig- samtale og verdibasert kommunikasjon i sosiale medier
- Kunne bidra i arbeidet med planlegging, gjennomføring og måling av kommunikasjonsprosesser i sosiale medier som gir sybnergier til virksmohetens tradisjonelle kommunikasjon
Ferdighetsmål
Holdningsmål
Reflektere over åpenhet og gjennomsiktighet som kjerneverdier i kommunikasjon. Kunne se dialog som en forutsetning for å skape verdi blant de som kommuniserer
Forkunnskaper
Deltakerne bør ha innsikt eller erfaring innenfor markedsføring og ledelse.
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Staude, Cecilie, og Svein Tore Marthinsen. 2013. Sosial kommunikasjon : personlig - samtale - verdi. Kommuneforlaget. Ca 200
Aalen, Ida. 2013. En kort bok om sosiale medier. Fagbokforlaget. 150
Artikkelsamling:
Pensum vil bli supplert med artikler som studentene skal kunne laste ned fra nettet.
Anbefalt litteratur
Bøker:
Bradley, Anthony J., Mark P. McDonald. 2011. The social organization : how to use social media to tap the collective genius of your customers and employees. Harvard Business School Press. 272
Brønn, Peggy Simcic ... [et al.]. 2012. Sosiale medier fra innsiden og ut : intern samhandling og dialog. Kommuneforlaget. 153
Dalen, Ove. 2009. Effektiv nettskriving. Cappelen akademisk. 248 sider
Emneoversikt
- Fenomenet sosiale medier og dets rolle i samfunnsutviklingen
- Plattformene, fellestrekk, særtrekk og egenskaper
- sosiale medier i kommunikasjonsmiksen
- Nytte- /bruksområder
- Forankring, strategisk,personlig og organisatorisk
- Drivkrefte; Personlig, Samtale, Verdi
- Utfordringer
- Roller, juss, personvern
- Organisasjonskultur og etiske problemstillinger
Dataverktøy
itslearning. Studentene trenger egen bærbar PC.
Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning samt undervisning, opppgaveløsning, veileding, faglig diskusjon på klassens Facebookside. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien prøves direkte ut i praksis. Studentene velger selv, eller kan få tildelt innledningsvis i kurset en bedrift, organisasjon eller annen type virksomhet som vi jobber med igjennonm hele kurset.
Tidbruk fordeler seg som følger:
Aktivitet | Timebruk |
Deltagelse i undervisning | 36 |
Forberedelser til forelesning / lese litteratur | 44 |
Prosjektoppgave/facebookaktiviteter | 120 |
Anbefalt tidsbruk totalt | 200 |
Eksamen
Prosjektoppgave som løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3) studenter. Prosjektopppgaven skal fremstå som en kommunikasjonsplan i sosiale medier for valgte virksomhet. En egenevaluering som gir en kortfattet beskrivelse av læringsutbytte i forhold til kursets læringsmål, samt et begrunnet karakterforslag og dokumentasjon på studentenes deltagelse på blogg/facebook skal leveres inn sammen med eksamensbesvarelsen, Eksamensbesvarelsen, som skal følge BI’s mal for referanseteknikk, skal være på maksimum 20 sider (eksklusiv egenevaluering, forside, innholdsfortegnelse, kildehenvisninger og eventuelle vedlegg). Eksamensbesvarelse, studentenes engasjement på Facebook og egenevalueringen teller til sammen 100 % av karakteren.
Eksamenskode(r)
BIK 37071 Prosjektoppgave, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset BIK 3707 Sosiale Medier, 7,5 studiepoeng
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt ifm oppgavene som skal gjennomføres i kurset.
Kontinuasjon
Kontinuasjon avholdes ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Ved kontinuasjon må alle komponentene i kurset tas på nytt.
Tilleggsinformasjon