BIK 2903 Start og drift av egen virksomhet

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

BIK 2903 Start og drift av egen virksomhet


Kursansvarlig
Benedicte Brøgger

Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Det å starte en egen virksomhet og bli ”selvstendig næringsdrivende” er en drøm for mange. Dette kurset kan bidra til at denne drømmen blir realisert, eventuelt at ideer og planer blir gjennomgått slik at det kan avklares hva det kan være mulig å lykkes med, og hva som må justeres eller endres for å oppnå mål. Kurset vektlegger betydningen av handling, basert på teoretisk kunnskap. Teori om entreprenørskap og nyskaping danner således basis for å finne fram til gode metoder og modeller for start og drift av egen virksomhet.

Læringsmål
Kurset skal gi innsikt i og forståelse for hvilke aktiviteter og prosesser som kan føre fram til etablering av en økonomisk virksomhet.

Kunnskapsmål:
- Deltakerne skal forstå hvorledes en forretningsplan anvendes
- Deltakerne skal forstå dynamikken i forretningsplanprosessen
Ferdighetsmål:
- Deltakerne skal lære å utvikle en forretningsplan
- Deltakerne skal forstå hvilke forhold som er viktig for en oppstartsbedrift
- Deltakerne skal forstå variasjoner i prosessen avhengig av type virksomhet
Holdningsmål:
- Kurset skal fremme respekt og forståelse for betydningen av et gjennomtenkt verdigrunnlag for virksomheten
- Kurset skal bidra til å forst betydningen av å forholde seg til etiske dilemma

Forkunnskaper
Ingen spesielle, men deltakerne bør ha en ide som de ønsker å teste ut, eller en virksomhet som ønskes utviklet.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Hovland, Nils Per. 2012. Entreprenørskap og innovasjonsledelse. 2. utg. Cappelen Damm akademisk
Utgård, Odd og Helge Refsum, red. 2007. Fra idé til ny virksomhet : en håndbok for nye vekstselskaper. 2. utg. Universitetsforlaget. 279 sider


Anbefalt litteratur

Artikler:
Aktuelle artikler og sjekklister for tester og utvikling

Emneoversikt
Entreprenørskap, definisjoner og karakteristika, utviklingstrender, organisering av økonomisk virksomhet
Forretningsplanen som ramme for prosessene. Formelle krav til etablering, interessentperspektivet.Forretningsplanens hensikt
Forretningsideer. Krav til ideene, forståelse av samvirket mellom produkt, marked og kunder
Bedriftsutvikling, faglige perspektiver
Strategier ved start av egen virksomhet. Start, oppkjøp, overtakelse
Finansieringskilder og investorlogikk
Økonomisk styring og kontroll, budsjettering, risiko og forsikring, prising og kreditter, likviditetsstyring
Beskyttelse av ideer, varemerker og produkter
Gründeraktiviteter og de gode hjelperne
Styringsorganer. Styret som service eller kontroll. Ressursperspektivet og kontrollperspektivet. Styret som strategisk aktør. Lovverket
Ledelse og organisering. Organisasjonsteoretisk grunnlag, nettverksorganisering og intellektuell kapital
Vekstdynamikk, ledelse i vekstforetak

Dataverktøy
itslearning

Læreprosess og tidsbruk
Kurset er modulbasert og samlingene består av seks dager a` seks timer, til sammen 36 timer. Kurset gjennomføres av forelesere som knytter teori til praktiske eksempler. I løpet av kurset oppfordres deltakerne til å presentere ideer og planer, slik at det skal være mulig å få tilbakemeldinger som støtter læringsprosessen og utviklingen i arbeidet med forretningsplanen. Det legges vekt på deltakeraktivitet gjennom diskusjoner i grupper. Læringsprosessen støttes av veileder, som også veileder på nett gjennom BIs egne opplegg for dette.

Deltakelse i undervisningen 36 timer
Forberedelse til forelesning/lese litteratur 80 timer
Skrive fagoppgave 54 timer
Oppgaveløsning 15 timer
Selvstudium og kollokvier 15 timer


Eksamen
Studentene prosessevalueres, 7,5 studiepoeng, gjennom følgende aktiviteter:
Del 1:
Utvikling av en forretningsplan på inntil 20 sider ekskl. vedlegg. Denne delen av eksamen teller 60% av totalkarakteren.
Det skriftlige arbeidet skal presenteres muntlig, som en del av eksamen. Det er mulig å arbeide med planen i en gruppe på inntil tre studenter. Eksamensoppgaven gis første kursdag, og besvarelsen skal leveres inn en uke etter avslutning av kurset.
Del 2:
Etter tredje kursdag skal arbeidet presenteres muntlig. Presentasjonen foregår slik: Studentene får 15 minutter til å presentere arbeidet, deretter gis sensorene fem minutter for å stille spørsmål, og til slutt gir sensorene sin tilbakemelding i fem minutter. Denne delen av eksamen teller 40% av totalkarakteren.

Det gis en samlet karakter for prosessevaluering på vitnemålet.


Eksamenskode(r)
BIK 29031 Start og drift av egen virksomhet, prosessevaluering. Eksamen teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset BIK 2903, 7,5 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen


Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Ved kontinuasjon i prosessevaluering må alle eksamenskomponentene tas på nytt.


Tilleggsinformasjon