ORG 3402 Psykologi, organisasjon og ledelse

ORG 3402 Psykologi, organisasjon og ledelse

Kurskode: 
ORG 3402
Institutt: 
Ledelse og organisasjon
Studiepoeng: 
7.5
Kursansvarlig: 
Øyvind Lund Martinsen
Emnenavn på engelsk: 
Psychology, Organization and Leadership
Produktkategori: 
Bachelor
Portefølje: 
Bachelor - Basiskurs
Semester: 
2018 Vår
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Bachelor
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Organisasjoners effektivitet, lønnsomhet og verdi, i vid forstand, er avhengig av menneskers kompetanse, samspill, innsats og ledelse. Dette kurset skal derfor dekke de mest sentrale og forskningsbaserte kunnskapene om menneskelige egenskaper, prosesser og samhandling i et komplekst arbeidsliv. Kurset skal i tråd med dette bl.a. dekke temaer som læring, hva som motiverer mennesker, persepsjon, hvordan menneskelige egenskaper kan karakteriseres og hvordan slike egenskaper og prosesser kan knyttes til bl.a. trivsel, innsats og produktivitet. Videre skal kurset gi kunnskaper om grupper og team, hva som kjennetegner kreativitet, problemløsning og beslutningstakning. Det vil videre bli lagt spesiell vekt på sentrale sider ved ledelsesfaglige spørsmål, herunder ledelse under endringsprosesser. Utover slike organisasjonspsykologiske perspektiver skal kurset gi innføring i organisasjonsteoretisk relevante emner som organisasjonskultur og organisasjonsdesign.

Kunnskapsmål

Kunnskapsmål:

Studentene skal tilegne seg grunnleggende psykologiske, ledelsesfaglige og organisasjonsteoretiske kunnskaper som er relevante for arbeidslivet og for videre studier i andre organisasjons- og ledelsesfag.

Eksempler på slike kunnskaper er:

  • hvordan man kan ta gode beslutninger og unngå feilkilder.
  • hvordan organisasjoner kan legge til rette for gode motivasjonsbetingelser slik at medarbeideres ytelse blir maksimal.
  • hvordan man kan beskrive hva effektive ledere gjør i rollen som leder.
  • hvordan man kan sikre seg gjennomslag for sine synspunkter i f.eks. ledelse og samspill med andre forøvrig.
  • hvordan man kan øke sin personlige effektivitet gjennom å lære selvledelse.
Ferdighetsmål

Studentene skal kunne redegjøre for sentrale begreper, prosesser og teorier og hvordan disse relateres til effektivitet i organisasjoner.
Dette innebærer at studentene skal kunne gi eksempler på praktisk anvendelse av lærestoffet eller kunne illustrere lærestoffet med eksempler fra arbeidslivet. Dette innebærer også at forståelsen av faget må være presis slik at man klarer å skille tema og teoriene fra hverandre.

Holdningsmål

Organisasjonsatferd og ledelse er et viktig fag. Bakgrunnen for dette er f.eks. at god ledelse kan forklare høyere ytelse og trivsel, større lojalitet og ofte forbedrede økonomiske resultater. Bakgrunnen er også at når man har kunnskaper om gode beslutnings, lærings, motivasjons og kommunikasjonsprosesser så vil trivsel og ytelse øke. Mange av de største og mest effektive foretak i verden satser systematisk på å utvikle sine organisasjoner basert på de mest sentrale kunnskapene i dette faget.
Mot denne bakgrunnen skal studentene utvikle forståelse for at psykologiske egenskaper og prosesser og organisasjonsmessige betingelser har stor betydning for optimal fungering i arbeidslivet.

Kursets innhold
  • Tema på individnivå:
    • Hva kjennetegner mennesker og hvordan opplever vi oss selv og andre?
    • Motivasjon og prestasjon
    • Engasjement, tilfredshet, mestring og stress.
    • Tenkning på jobben: læring, problemløsning, beslutninger og kreativitet.
  • Tema på gruppenivå:
    • Arbeid i grupper og samhandling.
    • Kommunikasjon, informasjon, makt og påvirkning.
  • Organisasjonsteoretiske emner
    • Hva er en organisasjon og hvordan kan livet i organisasjoner forstås?
    • Organisasjonskultur, organisasjonsendring, omstilling og kompetansestyring i endringsprosesser.
  • Ledelsesfaglige emner
    • Hva er ledelse?
    • Lederstil (atferd) og lederes egenskaper.
    • Kjønn og ledelse
    • Ledelse tilpasset situasjonen.
  • Andre tema:
    • Mangfold i arbeidslivet.
    • Samfunnsansvar, etikk og bærekraft.
Læreprosess og tidsbruk
  1. Læringsprosess. Kurset består av 28 timer forelesninger. I forelesningen vil det bli lagt stor vekt på gjennomgang av sentrale begreper, men det vil også være rom for diskusjoner, bruk av små caser som konkretiseringsverktøy, arbeid med oppgaver med mer.
  2. Det vil tilbys digitale læringsressurser som tillegg til den obligatoriske og anbefalte litteraturen. Det er forventet at studenten benytter tilbudet som forberedelse til forelesninger og forberedelse til eksamen.
  3. Tre eksamensrelevante oppgaver gis i løpet av semesteret. Oppgavene leveres elektronisk. To av oppgavene må godkjennes for at studentene kan gå opp til eksamen. Løsningen av oppgavene vil danne grunnlag for gruppediskusjoner og vil bli gjennomgått i løpet av semesteret. Nærmere informasjon om oppgavene gis ved semesterstart.

Kurset benytter dataverktøyet ItsLearning. Studentene har selv ansvar for å skaffe seg tilgang til internett, og å holde seg oppdatert på innholdet som legges ut på kursets nettsider.

Gjennomføring som nettstudium
I kursets gjennomføring som nettstudium vil foreleser, i samarbeid med studieadministrasjonen, organisere en hensiktsmessig kombinasjon av digital undervisning og forelesninger. Nettstudentene tilbys også en studieguide som skal bidra til progresjon og oversikt. Total anbefalt tidsforbruk for gjennomføring av kurset gjelder også her.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Tilleggsinformasjon

Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.

Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.

I 2017/18 (høst + vår) er det er mulig å kontinuere med pensum fra 2016/17. Eksamen på 3 timer gjelder for både ordinære studenter og kontinuasjons-studenter, dvs samme eksamen for alle. (Eneste endring i kurset er kursnavn og en av pensumbøkene.)

Forkunnskapskrav

Det stilles ingen spesielle krav til forkunnskaper.

Obligatorisk arbeidskravGitt arbeidskravObligatoriske arbeidskravKommentar arbeidskrav
Obligatorisk323 eksamensrelevante oppgaver gis i løpet av semesteret. Svar på oppgavene skal leveres elektronisk. For å ta eksamen i kurset, må studentene ha fått godkjent to av tre innleveringer.
Obligatoriske arbeidskrav:
Obligatorisk arbeidskrav:Obligatorisk
Gitt arbeidskrav:3
Obligatoriske arbeidskrav:2
Kommentar arbeidskrav:3 eksamensrelevante oppgaver gis i løpet av semesteret. Svar på oppgavene skal leveres elektronisk. For å ta eksamen i kurset, må studentene ha fått godkjent to av tre innleveringer.
EksamenskategoriVektingTilsynVarighetHjelpemidlerGrupperingKommentar eksamen
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
ORG34021
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
Intern og ekstern sensor
Kontinuasjon:
Eksamen hvert semester
100Ja3 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
Individuell
Eksamen:
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:100
Tilsyn:Ja
Gruppering (størrelse):Individuell
Hjelpemidler:
  • Ingen hjelpemidler
Varighet:3 Time(r)
Kommentar:
Eksamenskode:ORG34021
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:Eksamen hvert semester
Eksamensorganisering: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
28 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
127 Time(r)
Lese obligatorisk litteratur, anbefalt tilleggslitteratur og kollokvier
Gruppearbeid / oppgaver
42 Time(r)
Oppgaveløsning og arbeidskrav
Eksamen
3 Time(r)
Sum arbeidsinnsats: 
200

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.