KLS 3630 Film, TV og digitale medier
KLS 3630 Film, TV og digitale medier
Mer enn kanskje i noen andre bransjer er man innen film, TV og digitale medier bransjene avhengig av et godt samspill mellom det kreative og kunstneriske på den ene siden og det økonomiske og administrative på den andre. Bransjene er primært prosjektbaserte og hvert prosjekt kan være svært resurskrevende, noe som igjen stiller høye krav til økonomisk og administrativ kompetanse. Samtidig er slik kompetanse av liten verdi dersom den ikke ivaretar de kunstneriske og kreative prosessene som ligger til grunn for bransjenes verdiskapning.
Kurset tar et primært strategisk og økonomisk perspektiv på bransjene og består av tre hoveddeler. Først blir rammebetingelser og bransjestrukturer gjennomgått for å gi en oversikt over aktørene i de ulike sektorene og samspillet dem i mellom. Så tar vi for oss markedene hvor vi blant annet ser på publikumsmarkedet, markedene mellom produsenter, distributører og forhandlere samt arbeidsmarkedet. Til slutt bruker vi pengestrøm- og finansiell prosjekt-analyse for å lage break-even estimater for konkrete prosjekter og for bedre å forstå betydningen av den offentlige støtten, de forskjellige aktørenes økonomiske risiko, osv.
Selv om fokus er på de norske bransjene blir det lagt vekt på hvordan det vi ser i Norge er cases av hvordan disse bransjene også fungerer internasjonalt, men formet av de spesielle økonomiske og institusjonelle rammebetingelsene bransjene har i Norge.
Studenten skal kjenne til og forstå film, TV og digitale medier bransjenes modeller for verdiskapning, kjenne til og forstå samspillet mellom bransjenes sentrale aktører, samt kjenne til bransjenes egenart.
Studenten skal kunne (a) gjennomføre grunnleggende analyser av film, TV og digitale medier prosjekter, (b) identifisere og analysere bransjeutfordringer og (c) formidle sine analyser og anbefalinger på en profesjonell måte fra et bransjeperspektiv.
Studenten skal kunne foreta selvstendige kritiske bransjevurderinger ut fra både kunstneriske og kommersielle perspektiver og forstå samspillet mellom disse synsvinklene samt de dilemmaer som naturlig følger. Dette krever at studenten har opparbeidet seg respekt og toleranse for begge perspektiver.
- Kulturpolitisk perspektiv: norsk og internasjonal bransje
- Bransjestruktur og organisering
- Produksjon
- Markedsføring
- Distribusjon
- Fremvisning
- Spesielle økonomiske særtrekk
- Transaksjonsformer og rettighetsforvaltning
- Produkt- og pengestrøm
- Prosjektfinansiering
- Finansiell prosjekt-analyse
- Relasjoner til andre kreative bransjer
Kurset gjennomføres ved hjelp av forelesninger, casearbeid og casefremlegging i klassen.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Det stilles ingen spesifikke krav til forkunnskap.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 4 | 3 | Kurset har 4 oppgaver med innleveringsfrist før gjennomgang i klassen, hvorav 3 av 4 må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 2 Uke(r) Eksamenskode: KLS36301 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 24 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 12 Time(r) | Case-fremlegg og diskusjon. |
Forberedelse til undervisning | 16 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 20 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 88 Time(r) | |
Eksamen | 40 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.