MAN 5177 Digitalisering og ledelse

MAN 5177 Digitalisering og ledelse

Kurskode: 
MAN 5177
Institutt: 
Kommunikasjon og kultur
Studiepoeng: 
15
Kursansvarlig: 
Ide Katrine Birkeland
Linn-Birgit Kampen Kristensen
Kursnavn på engelsk: 
Digitalisation and Leadership
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
EMM - Utdanningsledelse, Spesialisering
Semester: 
2022 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Master
Undervisningsspråk: 
Norsk
Kurstype: 
Kurs med hjelpekoder
Kurskoder for multi- og assosierte kurs
KurskodeSemester
MAN 5178
2022 Høst
MAN 5179
2023 Vår
Introduksjon

Det er et behov for å gi ledere økt kompetanse til å drive digitaliseringen på skolen. Ny teknologi, kunnskap og utfordringer stiller krav til ledelsen i fremtidens skole. I nye læreplaner legges det blant annet mer vekt på digitale ferdigheter, og en ny hverdag under pandemi har tydeliggjort behovet for digital kompetanse i skolen. En skoleleder må ha en helhetlig strategi for digital læring (merk: ikke bare digitale løsninger) som også inkluderer gode prosessverktøy for implementering og evaluering av den digitale transformasjonen. 

 

Dette kurset vil gi ledere en innføring i de strategiske, pedagogiske, didaktiske og relasjonelle/emosjonelle perspektivene på digitalisering i skolen samt legge til rette for verdier og ferdigheter som gjør implementeringen mer engasjerende og effektiv.  

Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet.  

Kunnskapsmål

Kandidaten... 

‒ har avansert oppdatert og evidensbasert kunnskap om relevante perspektiver knyttet til ledelse av digitalisering i skolen  

‒ har inngående kunnskap om hvordan digitalisering kan styrke eller begrense elevenes læringsutbytte 

‒ kan anvende kunnskap innenfor digitalisering i skolen

Ferdighetsmål

Kandidaten... 

‒ kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer 

‒ kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, herunder strategiske analyser av den digitale modenheten på egen skole 

‒ kan bruke relevante metoder for utviklingsarbeid på en selvstendig måte gjennom å initiere, gjennomføre og evaluere endringseksperimenter i tråd med ideer om designtenkning i skolen 

‒ kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset digitaliseringsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer 

Generell kompetanse

Kandidaten ...

‒ kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til digitalisering i skolen

‒ kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre en effektiv digital transformasjon av skolen

‒ kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer

‒ kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor digitalisering, både med skoleeier, lærere, foreldre og til allmennheten

‒ kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser knyttet til digitalisering

Kursets innhold
  • Digital modenhet og designtenkning
    • Mål:
      • Knytte skolens IKT-strategi til elevens læring og velvære samt skoleeiers og læreres mål og rammer for digitalisering
      • Skape en lærings- og innovasjonskultur
    • Tema:
      • Introduksjon til digitalisering og digital transformasjon
      • Bruk av designtenkning i skolen
      • Ståstedsanalyse av digital modenhet
      • Planverk for digitalisering i skolen
  • Digital transformasjon og pedagogikk
    • Mål:
      • Legge til rette for formell og uformell kompetanseheving
      • Sørge for kvalitet i digital undervisning og utstyr
      • Lede skolen i en virtuell hverdag
    • Tema:
      • Digital transformasjon i skolen
      • Digitale systemer, infrastruktur og prosesser
      • Virtuelle team
      • Hvordan planlegge den digitale undervisningen
  • Digital strategi og etikk
    • Mål:
      • Utvikle et helhetlig planverk for digitalisering i skolen
      • Navigasjon i etiske dilemmaer knyttet til digitalisering
    • Tema
      • Strategisk ledelse
      • Systemtenkning
      • Etikk og digitalisering
      • GDPR og personvern i skolen
  • Meg som leder i en digital transformasjon
    • Mål:
      • Utvikle egen ledelse av digitalisering
      • Ta aktivt eierskap til digital omstilling og være en rollemodell
    • Tema:
      • Meg som leder i en digital transformasjon
      • Organisasjonslæring og innovasjon
      • Digitalt tankesett
      • Digital transformasjon som organisasjonsendring
  • Prosesser for implementering av digitale strategier
    • Mål:
      • Bygge kultur for innovasjon og utvikling
      • Kontinuerlig utvikling av digital kompetanse
    • Tema:
      • Faktorer som sikrer vellykket implementering av teknologi i skolen
      • Endring av skolen - digitalisering eller digital transformasjon?
      • Ledelse av digitalisering i Fagfornyelsen
      • Forstå problemer og motstand mot endring
      • Involverende endringsledelse
Undervisnings- og læringsaktiviteter

Kurset foreleses over fem samlinger, totalt 75 timer.

Basert på læring og erfaring fra samlingene vil deltakerne utarbeide eksperimenter for digitale småskrittsforbedringer på egen skole. Gjennomføring av eksperimentene gir læring som deltakerne dokumenterer og deler med hverandre via logg. Eksperimentene og loggen danner fundamentet for prosjektoppgave.

Prosjektoppgaven utgjør en sentral del av kurset. Oppgaven blir utlevert allerede på første dag i første samling og baserer seg på endringseksperimentene som kandidatene gjennomfører mellom hver samling. Prosjektoppgaven settes sammen av erfaringene kandidatene har gjort seg gjennom endringseksperimentene. Arbeid med prosjektoppgaven foregår mellom samlingene og på hver samling.

Kandidatene vil få individuell veiledning på prosjektoppgaven i løpet av kursets gjennomføring.

Kandidatene vil få presentert eksempler på aktuelle og relevante digitale verktøy og hvordan de kan benyttes i en skolekontekst, men et overordnet prinsipp i modulen er at valg av verktøy skal komme etter at kandidaten har gjort grundige analyser, undersøkelser, evalueringer og tester. Teknologi i seg selv er én av flere måter å løse en utfordring (i denne sammenhengen elevenes læring) på, og verktøy og løsninger som passer én skole vil ikke nødvendigvis være til det beste for en annen.

 

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
 

Dataverktøy
Dataverktøy definert under punktet "Undervisnings- og læringsaktiviteter".
Kvalifikasjoner

Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.

Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Vekting: 
40
Gruppering: 
Individuell
Varighet: 
72 Time(r)
Kommentar: 
Individuell hjemmeksamen
Eksamenskode: 
MAN 51771
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Vekting: 
60
Gruppering: 
Gruppe/Individuell (1 - 3)
Varighet: 
2 Semester
Kommentar: 
Prosjektoppgave
Eksamenskode: 
MAN 51772
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
75 Time(r)
Eksamen
24 Time(r)
Arbeid med 72 timers hjemmeeksamen.
Eksamen
75 Time(r)
Arbeid med prosjektoppgaven.
Forberedelse til undervisning
96 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
130 Time(r)
Gruppediskusjoner, gruppearbeid, kollokvier, individuelt utviklingsarbeid osv.
Sum arbeidsinnsats: 
400

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.