MAN 5177 Digitalisering og ledelse
MAN 5177 Digitalisering og ledelse
MAN 5178 | |
MAN 5179 |
Det er et behov for å gi ledere økt kompetanse til å drive digitaliseringen på skolen. Ny teknologi, kunnskap og utfordringer stiller krav til ledelsen i fremtidens skole. I nye læreplaner legges det blant annet mer vekt på digitale ferdigheter, og en ny hverdag under pandemi har tydeliggjort behovet for digital kompetanse i skolen. En skoleleder må ha en helhetlig strategi for digital læring (merk: ikke bare digitale løsninger) som også inkluderer gode prosessverktøy for implementering og evaluering av den digitale transformasjonen.
Dette kurset vil gi ledere en innføring i de strategiske, pedagogiske, didaktiske og relasjonelle/emosjonelle perspektivene på digitalisering i skolen samt legge til rette for verdier og ferdigheter som gjør implementeringen mer engasjerende og effektiv.
Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet.
Kandidaten...
‒ har avansert oppdatert og evidensbasert kunnskap om relevante perspektiver knyttet til ledelse av digitalisering i skolen
‒ har inngående kunnskap om hvordan digitalisering kan styrke eller begrense elevenes læringsutbytte
‒ kan anvende kunnskap innenfor digitalisering i skolen
Kandidaten...
‒ kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
‒ kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning, herunder strategiske analyser av den digitale modenheten på egen skole
‒ kan bruke relevante metoder for utviklingsarbeid på en selvstendig måte gjennom å initiere, gjennomføre og evaluere endringseksperimenter i tråd med ideer om designtenkning i skolen
‒ kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset digitaliseringsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
Kandidaten ...
‒ kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til digitalisering i skolen
‒ kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre en effektiv digital transformasjon av skolen
‒ kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
‒ kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor digitalisering, både med skoleeier, lærere, foreldre og til allmennheten
‒ kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser knyttet til digitalisering
- Digital modenhet og designtenkning
- Mål:
- Knytte skolens IKT-strategi til elevens læring og velvære samt skoleeiers og læreres mål og rammer for digitalisering
- Skape en lærings- og innovasjonskultur
- Tema:
- Introduksjon til digitalisering og digital transformasjon
- Bruk av designtenkning i skolen
- Ståstedsanalyse av digital modenhet
- Planverk for digitalisering i skolen
- Mål:
- Digital transformasjon og pedagogikk
- Mål:
- Legge til rette for formell og uformell kompetanseheving
- Sørge for kvalitet i digital undervisning og utstyr
- Lede skolen i en virtuell hverdag
- Tema:
- Digital transformasjon i skolen
- Digitale systemer, infrastruktur og prosesser
- Virtuelle team
- Hvordan planlegge den digitale undervisningen
- Mål:
- Digital strategi og etikk
- Mål:
- Utvikle et helhetlig planverk for digitalisering i skolen
- Navigasjon i etiske dilemmaer knyttet til digitalisering
- Tema
- Strategisk ledelse
- Systemtenkning
- Etikk og digitalisering
- GDPR og personvern i skolen
- Mål:
- Meg som leder i en digital transformasjon
- Mål:
- Utvikle egen ledelse av digitalisering
- Ta aktivt eierskap til digital omstilling og være en rollemodell
- Tema:
- Meg som leder i en digital transformasjon
- Organisasjonslæring og innovasjon
- Digitalt tankesett
- Digital transformasjon som organisasjonsendring
- Mål:
- Prosesser for implementering av digitale strategier
- Mål:
- Bygge kultur for innovasjon og utvikling
- Kontinuerlig utvikling av digital kompetanse
- Tema:
- Faktorer som sikrer vellykket implementering av teknologi i skolen
- Endring av skolen - digitalisering eller digital transformasjon?
- Ledelse av digitalisering i Fagfornyelsen
- Forstå problemer og motstand mot endring
- Involverende endringsledelse
- Mål:
Kurset foreleses over fem samlinger, totalt 75 timer.
Basert på læring og erfaring fra samlingene vil deltakerne utarbeide eksperimenter for digitale småskrittsforbedringer på egen skole. Gjennomføring av eksperimentene gir læring som deltakerne dokumenterer og deler med hverandre via logg. Eksperimentene og loggen danner fundamentet for prosjektoppgave.
Prosjektoppgaven utgjør en sentral del av kurset. Oppgaven blir utlevert allerede på første dag i første samling og baserer seg på endringseksperimentene som kandidatene gjennomfører mellom hver samling. Prosjektoppgaven settes sammen av erfaringene kandidatene har gjort seg gjennom endringseksperimentene. Arbeid med prosjektoppgaven foregår mellom samlingene og på hver samling.
Kandidatene vil få individuell veiledning på prosjektoppgaven i løpet av kursets gjennomføring.
Kandidatene vil få presentert eksempler på aktuelle og relevante digitale verktøy og hvordan de kan benyttes i en skolekontekst, men et overordnet prinsipp i modulen er at valg av verktøy skal komme etter at kandidaten har gjort grundige analyser, undersøkelser, evalueringer og tester. Teknologi i seg selv er én av flere måter å løse en utfordring (i denne sammenhengen elevenes læring) på, og verktøy og løsninger som passer én skole vil ikke nødvendigvis være til det beste for en annen.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 40 Gruppering: Individuell Varighet: 72 Time(r) Kommentar: Individuell hjemmeksamen Eksamenskode: MAN 51771 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 60 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgave Eksamenskode: MAN 51772 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 75 Time(r) | |
Eksamen | 24 Time(r) | Arbeid med 72 timers hjemmeeksamen. |
Eksamen | 75 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgaven. |
Forberedelse til undervisning | 96 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 130 Time(r) | Gruppediskusjoner, gruppearbeid, kollokvier, individuelt utviklingsarbeid osv. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.