BLU 3180 Leadership in Municipalities

BLU 3180 Leadership in Municipalities

Course code: 
BLU 3180
Department: 
Leadership and Organizational Behaviour
Credits: 
30
Course coordinator: 
Anders Dysvik
Morten William Knudsen
Course name in Norwegian: 
Ledelse i kommunal sektor
Product category: 
Executive
Portfolio: 
Executive Master of Management
Semester: 
2019 Spring
Active status: 
Active
Level of study: 
Master
Teaching language: 
Norwegian
Course type: 
Associate course
Course codes for multi- or associated courses.
BLU 3181 - første til tredje semester
BLU 3182 - fjerde semester (eksamenssemesteret)
Introduction

Programmet skal bidra til å utdanne handlekraftige og kompetente ledere i kommunesektoren, som kan håndtere sektorens omfattende behov for endring, utvikling og innovasjon. Gitt kommuners utfordringer er det behov for lederutdanning med fokus på utvikling av handlingskompetanse. I dette studiet skal studentene utvikle kompetanse til å gjennomføre vanskelige prioriteringer i spenningsfeltene mellom fag, ressurser og politikk, og til å praktisere ledelse og styring slik at man når sine mål om relevante tjenester og kvalitet for innbyggerne i balanse med effektiv ressursutnyttelse

Learning outcomes - Knowledge

Deltakerne skal tilegne seg forskningsbasert kunnskap om sentrale teorier og modeller for ledelse, organisering, endring og innovasjon, med særlig fokus på ledelse i kommunal sektor.

I tillegg skal deltakerne tilegne seg:
- kunnskap om sammenhengen mellom organisering og bruker-, relasjons- og resultat-orientert ledelse.
- kunnskap om analyseverktøy og metodikk for kompetansestyring.
- kunnskap om kommunens samfunnsoppdrag og rammebetingelser, og hvordan disse påvirker utøvelse av ledelse.
- økt forståelse for samspillet mellom økonomistyring og arbeid med henholdsvis kvalitet, effektivitet, endring og innovasjon i kommunal sektor.    

Learning outcomes - Skills

Deltakerne skal:
- lære seg å gjenkjenne ledelsesfaglige utfordringer og anvende relevante faglige perspektiver, modeller og verktøy til å identifisere, utvikle og utnytte sitt handlingsrom.
- utvikle evne til å drive fram utviklingsarbeid i egen virksomhet, herunder strategisk analyse, problemanalyse, målsetting og oppfølging, forankringsarbeid, prosjektledelse, ressursmobilisering og implementering.
- lære å tilrettelegge for læring og kompetanseutvikling i daglig praksis, herunder tilrettelegge prosesser for den enkelte medarbeider og for teamet som helhet.
- oppnå styrkede ferdigheter til motiverende og medskapende ledelse av kunnskapsarbeidere, herunder brukerorientering og tverrfaglig samarbeid.
- lære seg å motivere til samhandlingsorientert ledelse: evne til å kommunisere og mobilisere krefter på tvers av interne seksjoner, private virksomheter, frivillige organisasjoner, fylkeskommuner, statlige aktører og innbyggere.

Learning Outcome - Reflection

Deltakerne skal være i stand til å 
- reflektere kritisk omkring egne ledelsesferdigheter; både styrker og utviklingspotensial.
- reflektere over hvordan verdibasert og relasjonsorientert ledelse kan bidra til motivasjon, trivsel og effektivitet
- utfordre og stimulere et parlamentarisk system med utgangspunkt i brukerorientering.
- drøfte og balansere forholdet mellom lojalitet og mandat på den ene siden, og handlingsrom og lokale utfordringer på den andre.
- reflektere over egen og medarbeideres ledelse i lys av forholdet mellom organisasjon, faglighet, etiske og juridiske hensyn og brukernes behov og ønsker.

Course content

Programmet består av åtte tematisk organiserte moduler. Temaet kommunens samfunnsoppdrag binder temaene sammen på tvers av modulene.

Modul 1 - Strategi og ledelse i kommunal sektor 
Modul 2 - Innovasjonsledelse og digitalisering 
Modul 3 - Ledelse og samhandling i kunnskapsorganisasjoner 
Modul 4 - Utvikling og forvaltning av kunnskap og kompetanse 
Modul 5 - Ledelse av team og utvikling av organisasjonskultur 
Modul 6 - Ledelse og beslutninger under usikkerhet
Modul 7 - Ledelse og økonomi - Styring i offentlig forvaltning
Modul 8 - Ledelse av mangfold, samarbeid og forhandling

Learning process and requirements to students

The programme is conducted through five course modules, a total of approx. 150 lecturing hours.

Project tutorials differ in each Executive Master of Management programme. It will consist of personal tutorials and tutorials given in class. Generally the students may expect consulting tutorials, not evaluating tutorials. The total hours of tutorials offered is estimated to 4 hours per term paper.

Please note that while attendance is not compulsory in all programmes, it is the student's own responsibility to obtain any information provided in class that is not included on the course homepage/ itslearning or other course materials.

The students are evaluated through a term paper, counting 60% of the total grade and a 72 hours individual home exam counting 40%. The term paper may be written individually or in groups of maximum three persons. All evaluations must be passed to obtain a certificate for the programme. 

The term paper is included in the degree’s independent work of degree, cf national regulation on requirements for master’s degree, equivalent to 18 ECTS credits per. programme. For the Executive Master of Management degree, the independent work of degree represents the sum of term papers from three programmes.

Software tools
No specified computer-based tools are required.
Qualifications

Bachelor degree, corresponding to 180 credits from an accredited university, university college or similar educational institution
The applicant must be at least 25 years of age
At least four years of work experience. For applicants who have already completed a master’s degree, three years of work experience are required.

Required prerequisite knowledge

Bachelor degree, corresponding to 180 credits, and 4 years of work experience. Please consult our student regulations.

Assessments
Assessments
Exam category: 
Submission
Form of assessment: 
Written submission
Weight: 
60
Grouping: 
Group/Individual (1 - 3)
Duration: 
4 Semester(s)
Exam code: 
BLU 31801
Grading scale: 
ECTS
Resit: 
Examination when next scheduled course
Exam category: 
Submission
Form of assessment: 
Written submission
Weight: 
40
Grouping: 
Individual
Duration: 
72 Hour(s)
Exam code: 
BLU 31802
Grading scale: 
ECTS
Resit: 
All components must, as a main rule, be retaken during next scheduled course
Exam organisation: 
Ordinary examination
All exams must be passed to get a grade in this course.
Total weight: 
100
Sum workload: 
0

A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 30 ECTS credit corresponds to a workload of at least 800 hours.